У статті розглянуто питання розвитку критичного мислення майбутніх фахівців у процесі вивчення іноземної мови. Проаналізовано сутність поняття «критичне мислення». Визначено, що критичне мислення має взаємозв’язок із теоретичним
і практичним, характеризується здатністю людини самостійно виявляти протиріччя, визначати проблему й способи її вирішення. Формування вмінь критичного мислення тісно пов’язане з формуванням мисленнєвих умінь у процесі навчання різним видам мовленнєвої діяльності, оскільки предметом мовленнєвої діяльності є думка. Розвиток критичного мислення студентів під час вивчення іноземної мови можна розглядати як один із факторів формування комунікативної компетенції. Основними формами розвитку критичного мислення має бути «мозковий штурм», дискусія, дебати, рольові та ділові ігри тощо, а навчальний процес необхідно організувати таким чином, щоб у студентів було постійне бажання висловити свою думку. У дослідженні розкрито організаційні основи застосування таких активних технологій, як «мозковий штурм», дискусія, дебати в процесі підготовки фахівців у вищій школі. Наведено рекомендації та методику проведення дебатів на заняттях з іноземної мови. Підкреслено, що розвиток критичного мислення засобами іноземної мови підвищує ефективність навчального процесу, формує в студентів уміння розмірковувати, працювати в парах, групах; розвиває здібності до індивідуальної самостійної діяльності і є важливою умовою для підвищення загальної й професійної підготовки майбутніх фахівців – творчих особистостей, які мають високу культуру критичного мислення.
The article considers some questions concerned with the critical thinking of future specialists during the process of learning foreign language. The notion “critical thinking” is analyzed in this text. It is determined that critical thinking has some relationship with theoretical and practical thinking, characterized by the ability of a person to identify independently contradictions, determine problems and ways to solve them. The process of forming skills for critical thinking is closely connected with developing some students’ mental abilities during the studying of various types of speech, because the subject of speech activity is thought. The development of students’ critical thinking in the study of foreign language can be regarded as one of the factors in the formation of communicative competence. The main forms of development should be “brainstorming”, discussion, debate, role-playing and business games, etc. The educational process should be organized in such a way that students have a constant desire to express their views.
The organizational foundations of usage such the active technologies as “brainstorming”, discussion, debates in the process of training specialists in higher education are revealed. The recommendations and methods of conducting debates in the lessons of the foreign language are provided in the article. It is emphasized that the development of critical thinking by means of the foreign language increases the effectiveness of educational
process, shapes the students’ ability to reason; ability to work in pairs, groups. Critical thinking develops skills working independently and is an important condition for increasing general and professional training of future specialists.