У статті порушено проблему систематизації типів іміджу відповідно до різних критеріїв: емоційне забарвлення; базисні підстави; цільова установка; ступінь раціональності; кінцевий результат; функціонування; призначення
особистості; кількість суб’єктів; характер соціальної діяльності; диференціація сфери професійної діяльності; соціально-демографічні характеристики; культурний контекст. На основі аналізу наукової літератури визначено типи
іміджу, які характеризують особливості професійного іміджу фахівця з інформаційних технологій (цілісність, узгодженість, керованість, зумовленість, відповідність, суб’єктність, поєднання внутрішніх і зовнішніх чинників), що
сприяють конкурентоспроможності і досягненню успіху у створенні професійного іміджу на рівні особистості, організації і ринку послуг.
The article raises the problem of systematization of image types according to different criteria: emotional coloration; basis
grounds; target installation; degree of rationality; the end result; functioning; appointment of an individual; the number of
subjects; the nature of social activity; differentiation of the sphere of professional activity; socio-demographic characteristics;
cultural context. On the basis of the analysis of scientific literature, various types of image are systematized in accordance with
the following criteria: emotional color; basic grounds; goal sets; the degree of rationality; different variants; the end result;
functioning; appointment of an individual; the nature of social activity; differentiation of the sphere of professional activity;
socio-demographic characteristics; cultural context.
The identified types of image characterize the peculiarities of the professional image of a specialist in information technology
(integrity, consistency, controllability, conditionality, conformity, subjectivity, combination of internal and external factors),
which promotes competitiveness and success in creating a professional image at the level of personality, organization and
market services.