Стаття присвячена проблемі адаптації іноземних студентів до навчання у ВНЗ України.
Розглядається реалізація концепції безперервності і спадкоємності при навчанні студентів на
підготовчому факультеті і, надалі, – у ВНЗ при природничо-науковій і математичній
підготовці на прикладі вивчення математики і фізики. Аналізуються суть і зміст існуючих
підходів до викладання вказаних дисциплін і пропонуються методи, що дозволяють підсилити мотивацію до навчання, підвищити рівень інтеграції дисциплін і рівень адаптації іноземних
студентів до подальшого навчання у вузі.
The article is devoted to the problem of adapting the foreign students to education in Ukrainian
High Schools. It is considered realization of the concept of continuity and succession during schooling
at the preparatory faculty and further – at high school with natural-scientific and mathematical
training, for example, physics and mathematics. Essence and content of existing approaches to
teaching of these subjects are analyzed, and the methods are proposed for facilitating the motivation of
students to education, increasing the level of integration of subjects and the extent of adaptation of
foreign students to subsequent education in high school.