У статті виокремлено основні педагогічні технології модернізації навчально-виховного процесу закладів вищої
освіти. Закцентовано на інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологіях навчання, котрі дають змогу
забезпечити індивідуальний підхід до кожного студента. Зокрема, найпоширенішими дистанційними технологіями
підтримки навчального процесу у вищій школі є: кейс-технології; телевізійно-супутникова технологія; мережеві інформаційно-комунікаційні технології. З’ясовано, що однією з форм використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі є проведення онлайн-конференцій (вебінарів), котрі сприяють оптимізації форм освіти та
активному засвоєнню студентами інформації в освітньому просторі.
The article outlines the main pedagogical technologies of modernization of the educational process of institutions of higher
education. The emphasis is done on information and communication technology and distance learning technologies that provide
an individual approach to each student. In particular, the most commonly used distance learning technologies to support the
learning process in higher education are: case studies; television and satellite technology; network information and communicative
technologies. It is revealed that one of the forms of using information and communicative technologies in the educational
process is providing on-line conferences (webinars), which promote the optimization of forms of education and the active
learning of information by students in the educational space.