У статті розкрито особливості проектної технології та її застосування в початковій школі. Актуальність проблеми дослідження зумовлена тим, що в умовах Нової української школи необхідне впровадження інноваційних технологій навчання, зокрема проектної. З цією метою в статті з’ясовано сутність понять “проект” та “проектна технологія”, визначено типи проектів, обґрунтовано значення проектної технології у навчальному процесі. Висвітлено
історичні віхи становлення проектної технології. Схарактеризовано специфіку використання проектної технології у
навчанні учнів початкової школи. Вказано етапи реалізації проектної технології. Окреслено вимоги до застосування
проектної технології. Встановлено роль учителя в організації проектної діяльності молодших школярів. Описані керу-
вання вчителем створенням продукту учнівського проекту та особливості його презентації. Зроблено висновки щодо
доцільності впровадження проектної технології в освітній процес початкової школи.
The article reveals the main peculiarities of design technology and its application in elementary school. The urgency of the
research problem is due to the fact that in the conditions of the New Ukrainian school it is necessary to introduce the innovative
teaching technologies, in particular, the design one. To research the aim, the article clarifies the essence of the concepts of
“project” and “project technology”, defines the types of projects and substantiates of importance the design technology in the
educational process. The historical milestones of design technology development are highlighted. The specifics of using the design
technology in the teaching of elementary school students have been described. The stages of implementation of the project
technology are indicated. The requirements for application of design technology have been outlined. The role of the teacher
in organization the project activity of junior pupils was established. The author has been described the guide in creating the
product of a students’ project and the peculiarities of its presentation. The conclusions about the feasibility of introducing the
project technology into the educational process of the elementary school are made.