Відповідно до вимог, що висуваються до сучасної вищої освіти з питань формування всебічно розвиненої особистості, вдосконалення естетичної культури випускника ВНЗ, у статті запропоновано ефективні шляхи впровадження
педагогічної системи формування естетичної культури студентів. У центрі дослідження – використання можливостей навчання художньої літератури в процесі духовного творення особистості. З’ясувавши стан сформованості естетичної культури студентів-першокурсників, спрямовуємо їхню діяльність на самореалізацію та самовдосконалення. Під час вивчення дисципліни «Історія зарубіжної літератури» вихідним принципом визначаємо діяльність студентів на шляху досягнення поставленої мети як в аудиторній, так і позааудиторній роботі. За допомогою технолого-методологічного компонента формуємо у студентів власне бачення вирішення навчально-естетичної проблеми. Організовані з цією ме-
тою тренінги допомагають становленню естетичної культури студентів через свідомий вибір видів діяльності в межах культурно-естетичного середовища ВНЗ. Сприяють ґрунтовній професійній підготовці в комплексі з формуванням
естетичної культури майбутніх фахівців-філологів інтегровані практичні заняття, компаративне вивчення української і зарубіжної літератури. Спеціальний курс «Естетичні аспекти зарубіжної і української літератури», розроблений нами,
має системний характер засвоєння студентами світоглядних та естетичних відкриттів митців різних епох.
This article proposes effective ways of introducing a pedagogical system for the formation of students’ aesthetic culture according to the requirements to the modern high school in questions of the formation of many-sided person and the improvement
of the aesthetic culture of a graduate of a higher educational institution. Classical educators and modern researchers offer different vision of increasing the level of aesthetic culture. Using the possibilities of teaching of the fiction in the process of spiritually functional creation of personality is at the center of our research. Found out the level of the aesthetic culture formation of first year students, we direct their activities to increase it with the aim of self-realization and self-improvement. During the
study of the "History of Foreign Literature" the initial principles are the students’ activities to achieve the goal in both class and out-of-class work. On the basis of the technological-methodological component, we form the students’ own vision of the solution of the educational-aesthetic problem. The trainings were organized for the purpose to help students in formation of aesthetic culture through the conscious choice of activities within the cultural and aesthetic environment of an institution of higher education.
Integrated practical classes and comparative study of Ukrainian and foreign literature contribute largely to the vocational training of future philologists. The special course "Aesthetic Aspects of Foreign and Ukrainian Literature" developed by us has a systemic character of students’ learning of educational and aesthetic discoveries of artists of different periods.