У статті йдеться про проблеми формування інформаційно-цифрової компетентності методиста. Розглянуто вітчизняні та зарубіжні документи і дослідження щодо професійно-особистісного розвитку андрагогів в умовах переходу до суспільства знань, питання інформаційно-цифрової компетентності методистів методичних установ районів, міст та об’єднаних територіальних громад. Також у статті проаналізовано результати проведеного нами онлайн-опитування методистів щодо стану сформованості у них інформаційно-цифрової компетентності. Для обґрунтування добору запитань анкети окреслено рівні професійного розвитку методиста, основні аспекти його роботи з цифровими технологіями, сфери застосування цифрових технологій, а також навички та компетенції, якими повинен володіти сучасний андрагог. На основі результатів анкетування окреслено основні проблеми та подальші дії щодо розвитку інформаційно-цифрової компетентності методистів методичних установ районів, міст, об’єднаних територіальних громад у системі післядипломної педагогічної освіти.
В статье поднимается проблема формирования информационно-цифровой компетентности методиста. Рассмотрены отечественные и зарубежные документы и исследования, касающиеся вопросов профессионально-личностного развития андрагогов в условиях перехода к обществу знаний, информационно-цифровой компетентности методистов методических учреждений районов, городов и объединенных территориальных громад. Также в статье проанализированы результаты онлайн-опроса методистов, раскрывающие состояние сформированности у них информационно-цифровой компетентности. В работе также обозначены уровни профессионального развития методиста, основные аспекты его работы с цифровыми технологиями, сферы применения цифровых технологий, а также навыки и компетенции, которыми должен обладать современный андрагог. По результатам анкетирования намечены дальнейшие действия по развитию информационно-цифровой компетентности методистов методических учреждений районов, городов, объединенных территориальных общин в системе последипломного педагогического образования.
The article deals with the problems of forming the informational-digital competence of a methodologist. The analysis is made of domestic and foreign documents and researches on professional and personal development of andragogs in the conditions of transition to a society of knowledge, professional development on the basis of a competent approach, issues of information and digital competence of methodologists of methodological institutions of districts, cities and united territorial communities. The article also analyzes the results of our online survey of methodologists regarding the state of formation of their information and digital competence. To substantiate the selection of questions for a questionnaire, the author outlines the level of professional development of a methodologist, the main aspects of his/her work with digital technologies, the scope of digital technologies, as well as the skills and competences that a modern andragogue must possess. Based on the results of the questionnaire, the main problems and further actions concerning the development of informational and digital competence of methodologists of methodological institutions of districts, cities, united territorial communities in the system of in-service teacher training education are outlined.