Стаття присвячена висвітленню теоретичних засад розроблення проблеми розвитку творчого потенціалу май-
бутніх хореографів та вчителів хореографії в закладах вищої освіти. На основі аналізу поняття “творчий потенціал
особистості” охарактеризовано феномен творчого потенціалу хореографа як інтегративний конструкт, що є сукуп-
ністю природних та набутих властивостей особистості, що проявляються через творчі здібності, творчі вміння,
психічні процеси, способи творчого мислення та креативної педагогічної діяльності і дозволяють фахівцю-хореографу
нестандартно розв’язувати навчально-виховні завдання, спрямовані на формування творчої особистості вихованців.
The article deals with the representation of theoretical grounds of the problem of developing creative potential of future
choreographers and choreography teachers at higher educational institutions. Based on the analysis of ’individual creative
potential’ concept, the phenomenon of a choreographer’s creative potential as an integrative construct was characterized, that
proved to be a complex of natural and acquired personality skills, having their realization through creative abilities, creative
skills, mental processes, creative thinking ways, pedagogical activity ways and thus allowing the specialist-choreographer to
solve educational tasks, that are to form a creative personality, in a creative way.