Стаття присвячена проблемі підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у контексті особистісно-орієнтованої моделі вищої освіти, яка є на часі. Увага зосереджується на таких ключових питаннях, як особистісно-професійне становлення майбутнього фахівця, розвиток культури самовираження молодої людини на основі аналізу наукових праць із філософії, психології та педагогіки. У публікації окреслені основні аспекти науково-дослідної діяльності в означеному напрямі, а саме: визначено мету, першочергові завдання та передбачені науково обґрунтовані шляхи вирішення проблеми. Також зазначається, що концепція дослідження забезпечується єдністю методологічного, теоретичного та методичного аспектів.
Статья посвящена актуальной проблеме подготовки будущих воспитателей дошкольного учреждения в контексте личностно-ориентированной модели высшего образования. Внимание сосредоточивается на таких ключевых вопросах как личностно-профессиональное становление будущего специалиста, развитие культуры самовыражения молодого человека на основе анализа научных работ по философии, психологии и педагогике. В публикации обозначены основные аспекты научно-исследовательской деятельности в рассматриваемом направлении, а именно: определены цели, первоочередные задачи и предусмотрены научно обоснованные пути решения проблемы. Также отмечается, что концепция исследования обеспечивается единством методологического, теоретического и методического аспектов.
The role of the culture of self-expression in personal and professional formation of the future educator at the institution of preschool education. The article goes about the problem of preparing future educators of pre-school establishments in the context of a person-oriented model of higher education, which is on time. In particular, attention is focused on such key issues as the personal and professional formation of a future specialist, the development of the culture of self-expression of a young person on the basis of the analysis of scientific works on philosophy, psychology and pedagogy. The publication outlines the main aspects of research activities in the specified direction, namely: the purpose, the priority tasks and the scientifically substantiated ways of solving the problem are provided. It is also noted that the concept of research is ensured by the unity of methodological, theoretical and methodological aspects.