У статті розкрито актуальність фахової підготовки майбутніх соціальних педагогів до розвитку ключових ком-
петентностей для життя підростаючого покоління. Визначено й теоретично обґрунтовано основні критерії, кон-
кретизовано показники та виділено рівні готовності майбутніх соціальних педагогів до формування життєвої ком-
петентності підлітків в умовах загальноосвітньої школи. Для визначення готовності майбутніх соціальних педагогів
до роботи з підлітками в умовах орієнтації сучасної школи на розвиток ключових життєвих компетентностей осо-
бистості дитини виділено мотиваційно-ціннісний, когнітивно-ресурсний, діяльнісний і рефлексивний критерії. Кожен
критерій включає сукупність якісних показників, що розкривають зміст та надають характеристику готовності
майбутнього фахівця із соціальної педагогіки до професійної діяльності з підлітками в напрямі формування їх жит-
тєвої компетентності. Виокремлено такі рівні готовності майбутніх соціальних педагогів до формування життєвої
компетентності підлітків, як високий, достатній, середній і низький.
The article reveals the relevance of the future social educators’ professional training to the development of key competences
for the life of younger generation.
The main criteria have been determined and theoretically substantiated, the indicators have been specified and the levels of
the future social educators’ readiness for forming the life competence of adolescents in the conditions of a general school have
been highlighted. To determine the future social educators’ readiness to work with adolescents in the context of the orientation of
the modern school on the development of key vital competencies of the child’s personality, the motivational-value, cognitive-resourceful,
activity and reflexive criteria were highlighted. Each criterion includes a set of qualitative indicators that reveal the
content and characterize the readiness of the future specialist in social pedagogy for professional activities with adolescents in
the direction of forming their vital competencies. The following levels of future social educators’ readiness regarding the development
of teenagers’ vital competence are highlighted: high, sufficient, average and low.