У статті представлено результати дослідження сучасних чинників, які визначають вектори розвитку професій-
ної освіти й навчання в країнах Європейського Союзу. У результаті застосування групи методів порівняльно-педаго-
гічних досліджень (PEST-аналізу та SWOT-аналізу) визначено специфіку сучасного європейського контексту та чинни-
ків (політичних, економічних, соціально-демографічних, технологічних), які впливають на політику й вектори розвитку
досліджуваної сфери в країнах Європейського Союзу. Визначено ймовірні загрози та можливості для розвитку сфери
професійної освіти й навчання в короткостроковій та середньостроковій перспективі. Представлено ймовірний сце-
нарій розвитку в напрямі подальшої уніфікації та посилення рівня конвергенції освітніх систем, зростання соціального
замовлення на неперервну професійну освіту, уніфікації освітніх стандартів підготовки й забезпечення гнучких мож-
ливостей здобуття професійної освіти, посилення використання ІКТ в навчальному процесі, розвитку підприємницької
та цифрової компетентності, упровадження нових форм організації взаємодії в закладах професійної освіти.
The article presents the results of the study of modern factors that determine the vectors for the development of vocational
education and training in the European Union countries. As a result of the application of a group of methods of comparative-
pedagogical research (PEST-analysis and SWOT-analysis), the specifics of the contemporary European context and factors
(political, economic, socio-demographic, technological) that influence the policy and vectors of development of the studied
sphere in the European Union countries are determined. The threats and opportunities for the development of the vocational
education and training sphere in the short-term and medium-term perspective are identified. It is presented a likely scenario of
development of vocational education and training in the direction of further unification and strengthening of the level of convergence
of educational systems, growth of social order for continuous vocational training, unification of educational standards
of vocational training and provision of flexible opportunities for vocational education, increased use of ICT in the educational
process, development of entrepreneurial and digital competence, introduction of new forms of organization of interaction in
vocational education and training institutions.