Аналізується феномен асоціативності – психоемоційної основи сприйняття мистецтва, важливого фактора виявлення художніх смислів, необхідної передумови існування та сприйняття знакової основи художніх мов. Асоціативність трактується як спосіб досягнення художньої виразності, виявлення зв’язків чуттєвих образів з емоційно–смисловими уявленнями, збереженими у культурній пам’яті людства. Виявляється специфіка асоціативного сприйняття знакового рівня у зображальних та незображальних видах. Асоціативність розглядається як основний механізм актуалізації установки, пам’яті, уяви, фантазії, який “вмикається” знаковими елементами художньої форми. Асоціативність визначається як засадничий психологічний чинник реалізації різних рівнів художньої комунікації. Здійснений аналіз є базою подальшого дослідження специфіки адекватного осмислення твору як важливої мети мистецької
комунікації.
Анализируется феномен ассоциативности –психоэмоциональной основы восприятия искусства, важного фактора выявления художественных смыслов, необходимого условия существования и восприятия знаковой основы художественных языков. Ассоциативность понимается как способ достижения художественной выразительности, выявления связей чувственных образов с эмоционально–смысловыми представлениями, сохраненными в культурной памяти человечества. Исследуется специфика ассоциативного восприятия знакового уровня в изобразительных и неизобразительных видах. Ассоциативность рассматривается как основной механизм актуализации установки, памяти, воображения, фантазии, который “включается” знаковыми элементами художественной формы. Ассоциативность определяется основополагающим психологическим фактором реализации различных уровней художественной коммуникации. Представленный анализ является базой последующего исследования специфики адекватного осмысления произведения как важной цели художественной коммуникации.
A phenomenon of associativity – a psychoemotional basis of artistic perception, an important factor of revelation of artistic senses, a necessary condition of existence and perception of a sign basis of the artistic languages – is analyzed. Associativity is
understood as a way of achievement of artistic expressiveness, revelation of relations of sensory images with emotional and notional ideas kept in the cultural memory of mankind. A specific feature of associative perception of a sign level in the visual and
non–visual kinds is investigated. Associativity is considered as a basic mechanism of actualization of set, memory, imagination, fantasy which is “activated” with the sign elements of the artistic form. Associativity is determined with the basic psychological
factor of realization of different levels of artistic communication. The presented analysis is the basis of subsequent investigation of a specific feature of adequate comprehension of a work as an important purpose of artistic communications.