У статті проаналізовано основні підходи до формування освітніх програм як інструменту забезпечення якості вищої освіти. Розкрито законодавчо-правові, методологічні та прикладні аспекти розроблення освітніх програм. Зауважено, що найбільш ефективним є студентоцентрований підхід, а гарантом забезпечення якості освітньої програми може бути поєднання державної та громадської (суспільно-професійної) акредитації. Вивчено досвід Європейського простору вищої освіти з питань оцінки якості освітніх програм. Запропоновано перелік питань для моніторингу та підвищення якості освітніх програм.
The article analyzes the main approaches to the formation of educational programs as a tool for ensuring the quality of higher education. The legislative, methodological and applied aspects of the development of educational programs are revealed. It is noted that the most effective is the student-centered approach, and the guarantor for ensuring the quality of the educational program can be a combination of state and public (socio-professional) accreditation. The experience of the European Higher Education Area in assessing the quality of educational programs has been studied. A list of issues for monitoring and improving the quality of educational programs is proposed.