Стаття присвячена пошуку шляхів вдосконалення методики навчання фізики учнів старших класів та з’ясуванню причин низької навчально-пізнавальної активності. У статті наводиться аналіз проведеного авторами дослідження рівня інтересу учнів до вивчення різних розділів шкільного курсу фізики. Дослідження проводилося шляхом анкетного опитування учнів старших класів і дозволило визначити причини низької активності учнів у процесі вивчення певних розділів курсу фізики, оцінити рівень складності засвоєння навчального матеріалу кожного з них. Дослідження дозволяє ввести відповідні корективи у планування та організацію навчального процесу, вибір форм і методів навчання фізики учнів старших класів. Також наводяться результати самооцінки учнів рівня їх інтересу до вивчення таких предметів, як фізика, математика, біологія та хімія.
The article is devoted to the search of ways to improve the methods of teaching physics to high school students and to de- termine the causes of low educational and cognitive activity. The article analyzes the conducted by authors research of students
interest level in studying the various sections in the physics school course. The study was conducted through a questionnaire survey of students in the upper grades. The analysis of the research has made it possible to determine the reasons for the low ac- tivity of students in studying certain sections of the physics course and to assess the level of complexity in the learning of each of them. The study makes it possible to make appropriate adjustments in the planning and organization of the educational process,
the choice of forms and methods of teaching physics to students in the upper grades. Also, the results of students' self-assessment are shown by the level of their interest in studying subjects such as physics, mathematics, biology and chemistry.