У статті висвітлюється проблема мовленнєвого розвитку молодших школярів на
ономастичному змісті навчання, який постійно стимулює пізнавальну активність учнів, сприяє
виробленню у них умінь користуватися словом, допомагає виявляти та розвивати потенційні
можливості школярів, впливає на формування україномовної особистості в цілому, а також є
одним із ефективних засобів, що має невичерпні навчальні та виховні можливості. Відтак, значну
увагу необхідно приділяти вивченню слова, тобто опрацюванню ономастичного локального
матеріалу, оскільки він ефективно сприяє мовленнєвому розвитку молодших школярів і
формуванню україномовної особистості.
In the article is clarified the problem of speech development of younger pupils on onomastic training
content that is constantly stimulating cognitive activity of pupils, promoting the development of these skills
using the word, helping to identify and developing the potential of pupils, has been affected the formation
of Ukrainian identity in general, and is one of the effective means which having inexhaustible training and
educational opportunities. Therefore, special attention should be paid to the study of word, is processing
local onomastic material because it is effectively contributed to the development of pupils speech and
formation of Ukrainian identity.