Стаття присвячена питанням моделювання ситуацій мовленнєвої діяльності та визначенню
їх ролі у формуванні іншомовної комунікативної компетенції студентів під час вивчення іноземної
мови. У статті акцентується увага на моделюванні ситуацій мовленнєвої діяльності з англійської
мови при застосуванні англомовного контенту (художнього тексту англійською мовою, матеріалу
пісень,віршів, скоромовок, фільмів).
The author of this article analyses the conditions of modelling of the communicative situations and
determines their roles in the formation of foreign language competence. The article deals with such terms
as models and modelling, typical situations of speaking activities and learning English content. Modelling
implementation in teaching procedure can solve the problem of motivation and improve the main learner’s
competences, skills and abilities in the English language. English reading competence has a strong impact
on the communicative competence development of students.
The article offers an educational plan for teaching the English language based on such method as
modelling of situations which encourages the use of a foreign language in the classroom and after-classes
activities. This plan contains the information about books, films, songs, poems and topics for discussion
which can help students to improve necessary English skills, comprehension, reading competence and
linguistic competence. The method of modelling provides the special atmosphere and spirit of lessons when
students feel relaxed and friendly. It gives the learners of the lessons new opportunities such as high selfesteem,
motivation, involvement, confidence, low anxiety and enthusiasm.