Короткий опис(реферат):
In the article the method of teaching is interpreted as the way of interconnected, interdependent and coherent activity of teachers and students, aimed at implementing learning goals and learning curriculum. Their choice is determined by the result of the educational process as the degree of achievement of its objectives. Teaching methods are the instruments of implementation of the content of fine art teaching in higher art schools. The purpose of the study is effective system of methods of professional art education. The group of information receptive fine art teaching methods includes methods of work with models and copying. Instructional and receptive fine art teaching methods include making proportions and pedagogical drawing. Productive methods of teaching fine arts include methods of working with nature, from memory, according to the ideas and imagination, synthesis form, constructive shape analysis, modeling tone, color modeling, parti diagram, compositional search and formal-analytical method.
Суть розробки, основні результати:
Розроблена структура специфічних методів навчання образотворчого мистецтва в послідовності руху від групи інформаційно-рецептивних (робота з моделями, копіювання) й інструктивно-рецептивних методів (пропорціонування, педагогічний рисунок) до продуктивних методів (формально-аналітичний, роботи з натури, по пам’яті, за уявленням і уявою, узагальнення форми, її конструктивного аналізу, тонального і колірного моделювання, клаузури, композиційного пошуку) відображує динаміку переходу від частково-пошукових зображувальних дій студентів до їх самостійної художньої творчості студентів. Її впровадження в практику навчання образотворчого мистецтва у вищих художніх навчальних закладах забезпечить як освоєння базових закономірностей передачі форм і простору в зображенні, так і вирішення завдань оволодіння алгоритмом художньо-творчого пошуку, фаховими прийомами активізації творчої діяльності, формування творчого професійного мислення художника.