DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 42 (66) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22917
Title: Розвиток духовної культури майбутнього вчителя як показника його особистісно-професійного зростання
Authors: Долинська, Л. В.
Темрук, О. В.
Issue Date: 2013
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Долинська, Л. В. Розвиток духовної культури майбутнього вчителя як показника його особистісно-професійного зростання / Л. В. Долинська, О. В. Темрук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. - Вип. 42(66). – С. 187-193.
Abstract: В статье обосновывается понимание духовной культуры учителя как системы мировоззренческих представлений и убеждений, которые реализуются в отношении к себе, другим людям и окружающему миру, выступает необходимым условием гуманистического контекста педагогической деятельности и творческой способностью к психической реализации и совершенствованию, что обуславливает одновременную направленность на духовный мир собственный и своего воспитанника. Раскрыта структура духовной культуры личности педагога и приведены данные экспериментального исследования проявления силы культурно-психологических намерений и их реализации в деятельности будущего учителя. Определены трудности и факторы формирования духовной культуры будущего учителя как показателя его личностно-профессионального роста.
In the article the understanding of the spiritual culture of a teacher as a system of the world outlook ideas and persuasions, which is fulfilled in the attitude towards itself, other people and outward things, has been grounded. The spiritual culture of a teacher is the necessary condition of the humanism context of pedagogical activity and creative ability for psychical realization and development, which determines the simultaneous directedness on the own spiritual world and the spiritual world of a student. The structure of the spiritual culture of the personality of a teacher has been revealed and the data of the experimental research of the display of the force of cultural-psychological intentions and their realization in activity of a future teacher have been given. The difficulties and the factors of building of spiritual culture of a future teacher as an indicator of his/her personality and professional growth have been defined.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22917
Appears in Collections:Випуск 42 (66)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dolynska_Temruk.pdf241.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.