DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 42 (66) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22896
Title: Розвиток комунікативної компетентності школярів
Authors: Толков, О. С.
Issue Date: 2013
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Толков, О. С. Розвиток комунікативної компетентності школярів / О. С. Толков // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. - Вип. 42(66). – С. 129-135.
Abstract: В статье сделана попытка проанализировать сущность и особенности развития коммуникативной компетентности школьников общеобразовательных учебных заведений. Рассмотрено понятие коммуникации и компетентности в научных источниках. На основе синтеза данных понятий определено понятие коммуникативной компетентности. Выделены уровни развития коммуникативной компетентности. В статье проанализированы результаты экспериментального исследования относительно выявления уровня коммуникативной компетентности школьников. Показано, что у большинства учеников общеобразовательных учебных заведений преобладает средний уровень коммуникативной компетентности. В то же время существует достаточно большое количество школьников с низким уровнем проявления коммуникативной компетентности с которыми необходимо проводить тренинговые занятия повышения уровня коммуникативной компетентности.
The gist and features of development of the communicative competence of schoolboys of general educational establishments has made an attempt to analyse in the article. The concept of communication and competence has considered in the scientific sources. On the basis of synthesis of these concepts defined the concept of communicative competence. The levels of development of communicative competence have selected. The results of experimental research about identify the level of communicative competence of schoolboys have analysed in the article. It was found that in the most students of general educational establishments prevailed the middle level of communicative competence. At the same time, there are quite a number of students with the low level of communicative competence with which is necessary to conduct training lessons improve communicative competence.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22896
Appears in Collections:Випуск 42 (66)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tolkov.pdf239.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.