DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 42 (66) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22893
Title: Воля як чинник формування моральних вчинків в учнів молодшого шкільного віку
Authors: Гудима, О. В.
Гудима, У. В.
Issue Date: 2013
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Гудима, О. В. Воля як чинник формування моральних вчинків в учнів молодшого шкільного віку / О. В. Гудима, У. В. Гудима // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. - Вип. 42(66). – С. 108-115.
Abstract: Статья посвящена изучению психолого-педагогических особенностей формирования нравственных поступков младших школьников, непосредственно влиянию волевых качеств на его становление. Рассмотрено разные подходы к понятию нравственного поступка: общефилософский, общепсихологический, общепедагогический. Результаты исследований показали, что между развитием волевых качеств и нравственностью поступков младших школьников существует взаимосвязь. Выявлено, что в редких случаях высокий уровень волевой активности учеников не есть предпосылкой моральности их поступков и наоборот. Одной из важных причин нарушения связи между уровнем волевой активности и нравственностью, есть недостаточно развита мотивационная детерминанта нравственного поступка. Поскольку в младшем школьном возрасте характер ребенка только начинает формироваться, влияние взрослых существенно, поэтому необходимыми условиями развития моральности младших школьников есть регуляция и контроль их волевой активности.
The article is dedicated to the study of psychological and pedagogical features of formation of moral action of junior pupils and the questions of influencing of volitional qualities on it’s becoming. Different approaches to the concept of moral action that include of general philosophical, of general psychological, of general pedagogical are considered. The results of experiment showed that there is relationship between the development of volitional qualities and morality of junior pupils’ actions. It is exposed that in rare cases a high level of volitional activity of pupils is not a prerequisite of morality of their actions, and vice versa. Deficiently developed motivational determinant of moral action is one of reasons of violation of communication between the level of volitional activity and morality. The necessary conditions of the development of the junior pupils’ morality are the regulation and control of their volitional activity because their character is just beginning to take shape and influence of adults is strong enough.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22893
Appears in Collections:Випуск 42 (66)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hudyma_Hudyma.pdf265.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.