DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 42 (66) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22856
Title: "Особистість" та "суб’єкт" у вітчизняній психології: проблема співвідношення понятійного поля
Authors: Шамне, А. В.
Issue Date: 2013
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Шамне, А. В. "Особистість" та "суб’єкт" у вітчизняній психології: проблема співвідношення понятійного поля / А. В. Шамне // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. - Вип. 42(66). – С. 14-20.
Abstract: Проведен сравнительный анализ категорий "субъект" и "личность" в разных школах, подходах и направлениях отечественной психологии. Проанализированы их соотношение (содержание, объем, характеристики) в трудах основателей и видных представителей основных отечественных психологических школ (С. Л. Рубинштейна, Л. С. Выготского - А. Н. Леонтьева, Г. С. Ананьева и др.). Показано разнообразие и принципиальные различия их трактовки в разных научных школах, определены основные тенденции в понимании соотношения, взаимосвязей, зон пересечения, дифференциации поля значений и объема категорий "личность" и "субъект" в современных подходах и направлениях отечественной психологии. На основе обобщения проанализированных источников определены основные позиции в структурном, функциональном, содержательном и генетическом аспектах соотношения категорий "субъект" и "личность". Рассмотрена возможность синтеза конструктивных составляющих концепций, соответствующих различным вариантам трактовки личности и субъекта.
The article analyzes the categories of "subject" and "personality" in different schools, approaches and areas of national psychology. Their correlation analyzes (content, scope, characteristics) in the writings of the founders and prominent representatives of major domestic psychological schools (S. L Rubinstein, L. S. Vygotsky, A. N. Leontiev, H. S. Ananyeva et al.). Showing diversity and fundamental differences of interpretation in various scientific schools, the main trends within the meaning of relationships, relationships, crossing zones, differentiation and value fields of the categories of "identity" and "subject" in contemporary approaches and areas of national psychology. Based on a generalization of the analyzed sources identified key positions in the structural, functional, and genetic aspects of meaningful relationship categories "subject" and "personality." The possibility of synthesis of structural components of concepts that correspond to different versions and interpretations of the individual subject.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22856
Appears in Collections:Випуск 42 (66)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shamne.pdf238.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.