DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 43 (67) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22830
Title: Моральний розвиток дошкільників: теоретичний аналіз сутності та особливостей
Authors: Лохвицька, Л. В.
Issue Date: 2014
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Лохвицька, Л. В. Моральний розвиток дошкільників : теоретичний аналіз сутності та особливостей / Л. В. Лохвицька // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 43 (67). - C. 369-375.
Abstract: В статье рассматривается материал теоретического анализа сущности и особенностей нравственного развития дошкольника. Раскрыты основные понятия, характеризирующие нравственное развитие личности в дошкольном возрасте. Представленные исследования значительно обогатили научный потенциал возрастной и педагогической психологии данными о генезисе нравственного развития в дошкольном возрасте, о содержании и особенностях отдельных компонентов нравственной сферы (моральное сознание, чувства, переживания, поведение и др.). Результатов обобщения: нравственное развитие – это уровень усвоения представлений о моральных нормах, формирования нравственных чувств и нравственного поведения. Закономерности нравственного развития дошкольников не являются постоянными. Это зависит от условий его осуществления и потенциала дошкольника. Важным при этом является отслеживание уровня нравственного развития детей дошкольного возраста, его тенденций и варьирования.
The material of theoretical analysis essence and features of moral development preschooler's are considered in this article. The basic conceptsthat characterizethe moralpersonality developmentin the preschool years are revealed. Presented studies have greatly enriched the scientific potential and educational psychology data about the genesis of moral development in the preschool years, the content and features of the individual components of the moral sphere (moral consciousness, feelings, emotions, behavior, etc.). Generalization of results: moral development - is the level of assimilation of ideas about moral norms of formation of moral sentiments and moral behavior. Laws of moral development in preschoolers are not permanent. It depends on the conditions of implementation and potential preschooler.Important is the tracking level of moral development of children of preschool age, its trends and variation.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22830
Appears in Collections:Випуск 43 (67)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nchnpu_012_2014_43_56.pdf293.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.