DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 43 (67) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22807
Title: Духовні виміри ціннісно-смислової сфери особистості студентів вузу
Authors: Бугерко, Я. М.
Issue Date: 2014
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Бугерко, Я. М. Духовні виміри ціннісно-смислової сфери особистості студентів вузу / Я. М. Бугерко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 43 (67). - C. 345-353.
Abstract: В статье рассматривается процесс ценностно-смыслового самоопределения студенческой молодежи как такой самоорганизации интенциональной психической активности и самоактивности молодежи которая проявляется в актах смыслообразования, смыслоосоздания и смыслопостроения; анализируются особенности динамики духовно-смысловой сферы личности студента через процессы интеграции и дифференциации границ внутреннего мира личности, которые существуют в неделимом единстве и направлены на развитие целостной субъективной активности личности; показано, что ценностно-смысловая сфера индивидуальности студента - сложное системное образование его внутреннего мира, где ценности, смыслы и мотивы как динамические компоненты-образования определяют наполнение внутреннего мира и направленность жизнедеятельности молодого человека; показано, что процесс духовного развития личности, активизация ее духовного "Я" неразрывно связано с упорядочением идеалов, ценностей и смыслов, достижением гармонии в ценностно - смысловой сфере личности студента.
This article describes how value-semantic self-student youth such as self-intentional mental activity and self-activeyoung man who turns into acts of sense, and self-realisation sensebuilding, analyzes the features of the dynamics of spiritual and semantic sphere of the individual student through the processes of integration and differentiation of the limits of the inner world of the individual, that exist in an indivisible unity and aims to develop coherent subjective activity of the individual , it is shown that the value-sense sphere individual student - a complex system of formation of his inner world , where values, meanings and motives as content-dynamic components determine the content - creation of the inner world and direction of life of a young man, stated that the process of spiritual development, revitalization of the spiritual "Me" is closely connected with the ordering of the ideals, values and meanings, to achieve harmony in the value- semantic field of the individual student.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22807
Appears in Collections:Випуск 43 (67)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nchnpu_012_2014_43_52.pdf441.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.