DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 43 (67) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22802
Title: Особливості використання розвивальної кінезіологічної програми з ліворукими дітьми в учбовій діяльності
Authors: Чеканська, Л. М.
Issue Date: 2014
Citation: Чеканська, Л. М. Особливості використання розвивальної кінезіологічної програми з ліворукими дітьми в учбовій діяльності / Л. М. Чеканська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 43 (67). - C. 319-324.
Abstract: В статье рассматриваются особенности коррекционно - развивающей работы с леворукими детьми, а также ее учет в учебно-воспитательном процессе. Описывается специфика развивающей кинезиологической программы и предоставляется характеристика ее специальных упражнений. Проанализировано, что особое значение приобретают исследования, обусловлены необходимостью разработки стратегии дифференцированного подхода по развитию детей с учетом их возраста, пола, индивидуальных особенностей. Соответственно, переход к гуманистической парадигмы в образовании обусловливает необходимость разработки и внедрения новых технологий обучения , учитывающих индивидуальные особенности развития адаптационных возможностей не только правше, но и левшей. Отмечено, что оптимальные педагогические условия для реализации потенциальных возможностей ребенка должны создаваться не через форсированное раннее обучение, а через совершенствование способов обучения и развития с учетом специфики мозговой организации познавательных процессов у детей.
The article discusses the features of correction - developing work with left-handed children , as well as its inclusion in the educational process. Cover specific developmental kinesiology program and provided its characteristic special exercises.Analyzed that particular importance is research due to the need to develop a strategy for the development of differential treatment of children with regard to their age, gender, individual characteristics. Accordingly , the transition to a humanistic paradigm in education necessitates the development and implementation of new learning technologies , taking into account the individual characteristics of the development of adaptive capabilities not only righties , but lefties.Noted that the optimal conditions for pedagogical realize the potential of the child should be created not through forced early training , and by improving methods of training and development -specific brain organization of cognitive processes in children.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22802
Appears in Collections:Випуск 43 (67)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nchnpu_012_2014_43_48.pdf254.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.