Рассматриваются в условиях глобального экологического, духовного кризиса в нашей стране психолого - педагогические ориентиры, которые способствуют формированию экологической культуры личности студента. Раскрыта роль антропологического подхода в учебно-воспитательной деятельности будущих педагогов с целью повышения общей эффективности образовательного процесса, а также формирования нового экологического мировоззрения студенческой молодежи. Презентуется комплексная программа адаптации первокурсников, цель которой, прежде всего, обеспечение благоприятного "экологически чистого" психологического климата для студента как участника субъект-субъектного диалогического общения, жизнедеятельности, целостности взаимодействия с окружающим.
The psychological-pedagogical guidelines are considered in conditions of global ecological, spiritual crisis in our country, which are promoted for formation ecological culture of student’s personality. The role of anthropological approach is exposed in future teachers’ educational activity with the goal of improving the general effectiveness of educational process and also the formation of a new ecological word-view of student youth.
The comprehensive programme of adaptation of freshmen is presented, the goal of which, first of all, is to guarantee favourable "ecological clear" psychological climate for students as a participant of subject-subjective dialogic communication, vital functions, integrity of cooperation with people around.