У статті виокремлено та проаналізовано передумови системної трансформації вищої
педагогічної освіти в Польщі наприкінці ХХ століття (криза суспільно-політичного устрою; криза
суспільно-економічна; і криза суспільних відносин); показано вплив цих процесів на реформування
системи вищої педагогічної освіти; охарактеризовано складові системи вищої педагогічної освіти в
Польщі наприкінці ХХ століття; наголошено на формуванні кардинально іншого підходу до розв’язання
проблеми підготовки вчителів в період трансформації суспільного устрою та процесів інтеграції і
глобалізації в світі.
The author highlights and analyses the backgrounds of system transformation of higher pedagogical
education in Poland in the late twentieth century (the crisis of social and political system; social and economic crisis and the crisis of social relations); shows the influence of these processes on reforming the system of
higher pedagogical education; described components of the system of higher pedagogical education in Poland
in the late twentieth century; emphasises the formation of a radically different approach to solving the problem
of teacher training in the period of transformation of the social structure, globalisation and integration
processes in the world.