Визначено функції освітнього середовища з точки зору створення умов для роботи з
обдарованою молоддю. Досліджено значення та вплив освітнього середовища, як соціокультурного
феномену, на формування та розвиток інтелектуальних здібностей учнівської та студентської
молоді. Визначено, що можливість набуття знань з одного боку залежить від рівня розвитку освіти в
суспільстві в цілому, а з іншого боку залежить від кваліфікованості кадрів конкретного освітнього
закладу. Розглянуто залежність результатів навчання від матеріальної та нематеріальної складових
умов навчання. Досліджено існування зв’язку між формальним статусом навчальних закладів і рівнем
досягнень учнів на інтелектуальних змаганнях. Наголошено на ролі мотивації до навчання як
необхідної складової функціонування освітнього середовища. Виокремлено основні види мотивованої
навчальної діяльності та визначено з них найбільш цікаві та перспективні з точки зору роботи з
обдарованою молоддю. Зроблено висновок про те, що дійсно ефективна система освіти має
будуватися з урахуванням виконання відповідним освітнім середовищем усіх його основних функцій.
Identified the functions of the educational environment in terms of creating conditions for work with
gifted youth. Investigated the value and impact of educational environment as a sociocultural phenomenon,
the formation and development of intellectual abilities of pupils and students. Determined that the opportunity
to acquire knowledge on the one hand depends on the level of education in society, on the other hand depends
on the specific qualifications of staff of the educational institution. Considered the dependence of the learning
outcomes from tangible and intangible components of the learning environment. Investigated the link between
the formal status of the institution and the level of student achievement on intellectual competitions.
Emphasized the role of motivation in learning as a necessary component of the functioning of the educational
environment. Marked the basic types of motivation of educational activity and determine the most interesting
and promising ones in terms of working with gifted youth. It is concluded that the really effective system of
education must take into account the implementation of appropriate educational environment of all its basic
functions.