Здійснено спробу концептуалізації сценаріїв розвитку подій на
окупованих територіях та аналіз їх наслідків для української вищої
освіти. Спираючись на п’ять окремих перспективних сценаріїв
розгортання подій на тимчасово непідконтрольних українських
територіях, автором запропоновано проекції даних сценаріїв на
систему вищої освіти України. Запропонований аналіз перспектив
реінтеграції системи вищої освіти сконцентрований довкола чотирьох
рівнів перспективної реінтеграції (інституційний рівень, рівень змісту
освіти, рівень викладачів, рівень студентів). Запропоновано перелік
перспективних напрямків державної політики у сфері підтримки
переміщених університетів.
The article attempts to conceptualise the scenarios of situation
developments on the occupied territories as well as analyze their consequences
for Ukrainian higher education. Based on five separate perspective scenarios
for the deployment of events on temporarily uncontrolled Ukrainian
territories, the author proposed projections of these scenarios for the higher
education system of Ukraine. The proposed analysis of the prospects for
reintegration of the higher education system is concentrated around the four
levels of perspective reintegration (institutional level, level of education
content, level of teachers, level of students). The list of perspective directions
of the state policy in the field of support of the displaced universities is offered.