У статті йдеться про дослідження щодо створення організаційно-педагогічних умов кафедрою
природничо-математичної освіти та інформаційних технологій Миколаївського обласного інституту
післядипломної педагогічної освіти для розвитку інтелектуальних сфери – умінь молодих учителів
природничих дисциплін у системі неформальної освіти, а саме: проведення майстер-класів досвідчених
педагогів загальноосвітніх навчальних закладів, авторів підручників, переможців Всеукраїнського
конкурсу “Учитель року”; залучення до засідань обласної педагогічної відкритої студії “Наука і ми”;
використання прилюдного захисту робіт учнівських інтелектуальних змагань, виконаних під
керівництвом молодого вчителя як засобу ототожнення себе з іншими.
The article is about implementation one of tasks of research - creating organizational and pedagogical
conditions by the Cathedra of Sciences and Mathematics Education and Information Technologies Mykolayiv
Regional Institute of Postgraduate Education for the development of intellectual scope of young teachers’
skills of natural sciences secondary schools in the system of non-formal education. Identified intellectual skills
of young teacher and their methods and measures of development. Disclosed some of them: realization
workshops experienced teachers of secondary schools, textbook authors, winners of the competition “Teacher
of the Year”. In detail disclosed gist of regional educational open studio “Science and we” as a event of
deepening fundamental (applied) knowledge of young teachers (part of intellectual skills) through their
involvement to her meetings. Last conducted with the participation of well-known scientists of research
institutions and higher educational institutions of Ukraine. The topic of meeting has interdisciplinary
character, simultaneously causes interest in the teacher of astronomy, biology, physics, chemistry, natural
science and creates desire to convert the knowledge of pupils. The use to psychological and pedagogical
potential on public defense of works pupil’s and intellectual competitions (initiated by the Cathedra), that
performed under the guidance of young teachers as a means of identifying its professionalism with other
colleagues, and transfer own skills to pupils.