У статті розглядаються особливості підготовки майбутніх учителів фізичного виховання до організації і проведення спортивно-масової роботи з учнями і молоддю загальноосвітніх шкіл України (кінець ХХ – початок ХХІ ст.). Висвітлюється поняття “підготовка” у законодавчо-нормативних документах та через аналіз психологічної, педагогічної і методичної літератури. Визначаються компоненти готовності учителів фізичного виховання – змістовий, мотиваційний і
операціональний, реалізація яких допоможе майбутньому вчителеві бути готовому для організації і проведення спортивно-масової роботи в загальноосвітній школі.
The article deals with the features of preparation future teachers of physical education to
organization and conducting the sport-mass work with students and youth in secondary schools of Ukraine (the end of XX – beginning of XXI centuries). We highlights the concept of “training” in the legislative and normative documents and through the analysis of psychological, pedagogical and methodological literature. We identify the components of readiness the teachers of physical educationmeaningful, motivational and operational, the implementation of which will help future teachers to be prepared to organization and conducting sports activities in secondary school.