Робота присвячена професографічному підходу до вивчення компетентностей сучасного вчителя технологічної освіти. Розглядається професія вчителя технологій за структурою професіограми, яка містить виробничу, інформаційно-технічнологічну, соціальну, психологічну і психофізіологічну характеристики. Також визначаються різні підходи до дослідження професії та побудови її професіограми: комплексний, аналітичний, задачно-особистісний. Зазначається,
що професіограма показує шляхи вдосконалення професійної діяльності та орієнтує на розвиток фахівця.
Work is devoted the Profession graphic going near the study of competence of modern teacher of technological education. The profession of teacher of technologies is examined on the structure of Profession graphic, which contains a production, informatively technological, social, psychological and psychological physiological descriptions. The different going is also determined near research of profession and construction of it professiogrammy: complex, analytical, task-personality. It is marked that Profession graphic shows the ways of perfection of professional activity and orients a specialist on
development.