Стаття присвячена впровадженню інформаційних технологій, необхідності розробки спеціальних програмних засобів для удосконалення навчального процесу в системі підготовки майбутніх фахівців освітньої галузі “Технологія”.
Аналізуючи дефініції визначення та класифікації програмно-педагогічних засобів, ми
пропонуємо розглядати їх як інформаційні системи педагогічного призначення, що забезпечують надходження навчальної інформації з внутрішніх або зовнішніх джерел. До основних програмно-педагогічних засобів, що можуть бути застосовуваними, при навчанні обробці деревини, варто віднести: демонстраційні програмні засоби; електронні підручники (посібники); контролюючі комп’ютерні програми; електронний навчально-методичний комплекс. Об’єднання всіх навчально-методичних документів, в яких дається опис майбутнього навчального процесу із запропонованими програмно-педагогічними засобами та розміщення їх у відкритій системі управління навчанням Moodle, забезпечить інформаційну підтримку студентів при опануванні знань з деревообробки та підвищать якість підготовки майбутніх учителів технологій.
The article is devoted to the introduction of information technology, the need to develop special software to improve the educational process in training future professionals of the educational field “Technology”. Analyzing the definition and classification software and educational tools, we propose to consider them as information systems educational purpose, providing educational information flow from internal or external sources. This information must meet state educational standards and be available to all participants in the educational process and to have feedback for possible correction information. The software the teaching tools, should include: demonstration software; electronic books
(manuals); controlling computer programs; electronic educational-methodical complex.
Using software teaching has implemented four major educational functions inherent in any means training: kompensatornist – facilitating the learning process, reduce costs time, energy and health educators and students; informative – and message transmission required for training information; integrative – consideration of an object or phenomenon parts and as a whole, instrumental – safe and efficient provision of certain activities of teachers and students. Creating a course of lectures on wood-based MS Power Point, made it possible to supplement the training material segment video files to familiarize future teachers of technology to production processes in the processing of wood and activate auditory and visual memory during a lecture course. Successful structure of the manual "Technology of woodworking crafts", in relation to our
established curriculum and availability issues for self students gave reason to choose this tutorial for creating an electronic textbook platform SunRav BookEditor, which will help in teaching students. Using the software package ADTester, secured control of knowledge of each student at independent tasks performed by individual pace and eliminate subjectivity in assessing and timeconsuming survey and testing. Electronic educational and methodical complex – didactic system, creating conditions for educational activities, information interaction between teachers and students. Combining all teaching documents of the proposed software and placing them in an open learning
management system Moodle, provide information support students in mastering the knowledge of woodworking.