У статті зроблено аналіз сучасного стану використання програми ZUMBA Fitness у фізичному вихованні
студентської молоді. Подано короткі відомості про історію виникнення та розвиток ZUMBA Fitness. Проаналізовано
використання ZUMBA Fitness у світових практиках. Встановлено, що базове тренування складається з 4 блоків: 1 блок -
розминка, розігрів м'язів і стретчинг; 2 блок - навчання танцювальним елементам; 3 блок – танцювальна, активна
частина тренування; 4 блoк - розслаблення м'язів і стретчинг. Головним мотивуючим і визначальним фактором
успішності програми є психологічні особливості ZUMBA – висока позитивна емоційність занять, запальна музика,
доступність рухів. Оскільки, для сучасних студентів визначальною умовою вибору форми занять з фізичної культури в
вузі є привабливість програми, її новизна, емоційність і популярність, то аналіз стану досліджуваної проблеми, доводить
доцільність використання програми ZUMBA Fitness у системі фізичного виховання студентської молоді.
The article analyzes the current state of using
the ZUMBA Fitness program in the physical education of student youth. The analysis of the state of this problem shows that there is
no national substantive research and scientifically grounded methodological developments in the use of ZUMBA Fitness in the
physical education of student youth. Instead, this program is popular and effective in foreign countries and not only among students.
The purpose of the work is to investigate the history of the emergence of ZUMBA Fitness and determine the feasibility of its
implementation in the physical education of student youth. A brief description of the history of the emergence and development of
ZUMBA Fitness is provided. The use of ZUMBA Fitness in world practice is analyzed. The modern variety of fitness types gives
students the freedom to choose the most appropriate forms of occupation. In the higher education system, fitness programs are
provided with such types of aerobics, swimming, bodybuilding, sports games, and others. The combination of different fitness areas
with such arts as music and dance contribute to the harmonious development of future professionals. It is determined that ZUMBA is
a dance fitness program featuring dance moves in the Latin style, has an aerobic and strength class and is built on the principles of
interval and functional training. There are several levels of difficulty in Zumb's training programs: Zumba Basic, Zumba Basic 2,
Zumba Gold, Zumba Toning, Aqua Zumba, Zumbatomic. Found that the basic training consists of 4 blocks: 1 block - warm up,
muscle warming and stretching; 2 block - training dance elements; 3 block - dance active part of the training; 4 blacks - relaxing
muscles and stretching. The main motivating and determining factor of the program's success is the psychological features of
ZUMBA - high positive emotionality of classes, inflammatory music, accessibility of movements. Because for today's students the
key to choosing the forms of physical education at the university is the attractiveness of the program, its novelty, emotionality and
popularity, then the analysis of the status of the problem under study proves the feasibility of using the ZUMBA Fitness program in
the system of physical education of student youth.