У роботі висвітлені основні технологічні аспекти проведення комплексного моніторингу функціональних
можливостей студентів вищих навчальних закладів. Сформована організаційно-управлінська модель комплексного
моніторингу функціональних можливостей студентів з урахуванням показників фізичної підготовленості та
параметрів функціонального тестування зі зміною потужності фізичного навантаження за замкненим циклом.
Розроблені практичні рекомендації щодо технології проведення моніторингу функціональних можливостей.
The paper covers the
main technological aspects of carrying out a comprehensive monitoring of the functional capabilities of students of higher
educational institutions. The organizational and management model of integrated monitoring of students' functional
capabilities is taken into account, taking into account the indicators of physical readiness and the parameters of functional
testing with a change in the capacity of physical load in a closed cycle. Practical recommendations on the technology for
monitoring the functionality were developed.
The practical recommendations offered in our studies enable the teachers to organize an assessment of the
functional capabilities in the process of physical education of student youth during the school year. The technology of assessment makes it possible to receive timely information about positive (negative) changes in the level of functionality
during the school year, help the teacher to correct the educational process, apply an individual and differentiated approach to
physical education classes, determine the level of physical health of student youth,
The above features encourage further research of scientifically grounded recommendations for assessing the level
of functionality in order to improve physical development, improve health, improve efficiency and training activity of students
during the training period.