У статті описується досвід практичної реалізації змішаного навчання студентів факультету фізичного
виховання Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. Наведено методичні аспекти
створення і саму структуру робочої програми курсу змішаного навчання «Основи психовалеології» для студентів 3 курсу
за напрямом підготовки фізичне виховання, спорт та здоров’я людини. Представлено приклади завдань на основі
застосування інноваційних технологій для забезпечення аудиторної та дистанційної роботи студентів. Розкрито
можливі шляхи забезпечення дистанційної взаємодії учасників навчання через електронний навчальний курс «Основи
психовалеології», створений і розміщений у Moodle-середовищі. Наведено систему оцінювання результатів різних видів
навчальної діяльності слухачів змішаного курсу. Виокремлено ряд труднощів, які можуть супроводжувати цей процес.
The
article is devoted the problem of searching effective ways of organizing the educational process of future specialists in higher
educational institutions in order to improve the quality of this process. The main focus of the article is considered on the methodology
of the organization of blended students' learning on the basis of the involvement of innovative technologies in the educational
process, in particular, interactive, training, projective, developmental and remote education learning technologies. This process
requires educators to develop new skills and competencies in designing and developing programs of blended learning courses with
mandatory introduction into the teaching process relevant e-learning complexes on their disciplines.
The experience of practical realization of blended learning of students of physical training faculty National University
"Chernihiv collegium" named after T.G. Shevchenko is described. The structure of the course of blended learning "Fundamentals of
psychovaleology" for the 3rd year students in the direction of preparation physical education, sport and human health is given.
Examples of tasks are presented on the basis of application innovative technologies for providing of auditoria and distance work of
students. The possible ways of ensuring the distance interaction of participants of the study through the electronic educational
course "Fundamentals of psychovaleology", created and placed in the Moodle-environment, are revealed. The system of evaluation
the results of various types of educational activity of the students of blended learning course are given.
Experience in the practical implementation of blended learning allowed to identify a number of difficulties that may occur
during this process. Among them: 1) technical problems connected with the technical and software functioning of the University's
training resource, where the Moodle training management system is located; 2) difficulties in providing an objective assessment of
student achievements in the development of test tasks and forming of them tests in Moodle environment; 3) the difficulties
associated with the lack of qualifications or less satisfaction of using innovative technologies activities of teachers. The article
outlines perspective area for further research: finding ways to overcome listed difficulties.