Стаття присвячена проблемі формування професійної майстерності у студентів
вищих музичних навчальних закладів в класі естрадного вокалу. Автор аналізує різні наукові підходи щодо визначення основного поняття дослідження, уточнює зміст його складових – майстерності та професіоналізму та розкриває сутність і структуру професійної майстерності вокаліста. У контексті даної проблеми автор торкається питання підвищення індексу професійної майстерності, який вбачає у самовдосконаленні, саморозвитку студента в усіх аспектах – особистісному, професійному, мистецькому, загальнокультурному.
The article is devoted to the problem of the formation of professional technique of students of musical high schools in variety singing class. The author analyzes different scientific ways to define the main conception of the research, clarifies its components’ (technique and professionality) contest and opens the essence and structure of singer’s professional technique. As professional technique of a variety vocalist, the author understands the complicated multilevel, systematic formation of integrational character that is characterized with the complex of professionally significant qualities of a person and is directed to the achievement of the readiness’ high level to accomplish further professional activity. In the context of this problem, the author touches upon a question of increasing of the professional technique’s index that considers in student’s self-perfection, self-development in any aspects – personal, professional, artificial and cultural.