DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти » Випуск 24 (29) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21825
Title: Діагностика формування виконавської стабільності майбутніх учителів музичного мистецтва
Authors: Юань Кай
Keywords: діагностування
сформованість виконавської стабільності
майбутні вчителі музичного мистецтва
компоненти
критерії
diagnostics
formation of performance stability
future teachers of arts
components
criteria
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Юань Кай. Діагностика формування виконавської стабільності майбутніх учителів музичного мистецтва / Юань Кай // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Tеорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 24 (29). – С. 75-80.
Abstract: Стаття розкриває діагностичний етап формування виконавської стабільності студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів. На констатувальному етапі дослідження відповідно з розробленими компонентами, подаються критерії та показники досліджуваного феномену. У статті критерієм мотиваційно-оцінного компонента визначено спрямованість майбутніх учителів музичного мистецтва на виконавську діяльність, змістовно-операційного – наявність і рівень теоретичної та практичної підготовленості до виконавської діяльності, прогностично-діяльнісного – міра прогнозування результатів власної публічної діяльності та регулятивно-виконавського – ступінь володіння власним емоційним станом та міра саморегулювання. Проведен едіагностування дозволило засвідчити недостатнє розуміння студентами поняття «виконавська стабільність» та перевагу середнього та низького рівнів сформованості означеного феномена.
The article is devoted to the diagnostic stage of formation of performance stability of students of arts faculties of pedagogical universities. The statement stage of the research has been carried out in three phases. The first phase included the inquiry of MA and MB (music arts) students which proved the fact that the major part of respondents failed to explain and understand deeply the essence of the term “performance stability”. The second phase contained the inquiry of the lecturers which revealed the causes that impeded to form the performance stability of future music arts teachers. The third phase of diagnostic experiment has been built on the results of supervision of students during their public performances and proved that the insufficient theoretical and practical training affected on self-esteem of students resulting in lack of confidence in their own abilities which led to the performance quality and consequently to performance stability of future music arts teachers. Based on developed components the article provides the criteria and indices of phenomenon under study: the criterion of motivation and evaluation component serves as the direction of future musical arts teachers to performance activity, the criterion of content and operational component is specified as the availability and level of theoretical and practical preparation to performance activity, the criterion of forecasting and performance component is governed as the measure of prediction of one’s own public activity, the criterion of regulation and performance component is determined as the level of control of one’s own emotional state and the self-regulating measure. The results of diagnosis analysis of performance stability of future music arts teachers has pointed out that the formation of performance stability is insufficiently studied problem and revealed the prevailing middle and low levels of formation of indicated phenomenon.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21825
Appears in Collections:Випуск 24 (29)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yuan Kai.pdf282.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.