У статті відображено особливості використання фітнес-йоги як одного із засобів здоров'язбереження та
підвищення мотивації до занять з фізичного виховання та спонукання до здорового способу життя. Аналізуючи
результати педагогічних спостережень, робляться висновки та надаються рекомендації з приводу використання у
навчально-виховному процесі та самостійних занять фітнес-йоги, з урахуванням індивідуальних фізіологічних
можливостей та фізичного стану студентів.
The article describes the features of using fitness yoga as one of the means of health
preservation and enhancement of motivation for physical education classes and encouragement to a healthy lifestyle.
Purpose of the study. The rationale of fitness yoga as one of the effective methods for improving the psychophysical state
and psychosocial health of students of special medical groups in training and recreational classes in physical culture.
Analyzing the results of pedagogical observations, conclusions and recommendations are made regarding the use of
fitness yoga in the educational process and independent exercises, considering the individual physiological possibilities and the
physical condition of students.
Conclusions. As a result of pedagogical observation, it has been established that yoga classes, as one of the means,
health preservation, take place in the curriculum for university students. Yoga classes affect every part of the body, stretching and toning the muscles and joints, the spine and the entire
musculoskeletal system. Classes positively affect the emotional and psychological state, remove both physical and mental overload.
They are suitable for both healthy students and for students who belong to specially-medical groups.