DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 30 (40) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21761
Title: Особливості навчання дошкільників двомовної комунікації
Authors: Камінська, В. Л.
Keywords: заклад дошкільної освіти
двомовна комунікація
дошкільний вік
мовний матеріал
заведение дошкольного образования
двуязычная коммуникация
дошкольный возраст
языковой материал
institution of preschool education
bilingual communication
preschool age
language material
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Камінська, В. Л. Особливості навчання дошкільників двомовної комунікації / В. Л. Камінська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 119-124.
Abstract: У статті розглядається проблема навчання дошкільників двомовної комунікації. На основі теоретичного аналізу праць зарубіжних та вітчизняних учених доведено, що вивчення іноземних мов у ранньому віці спрямоване на мовленнєвий розвиток дітей дошкільного віку у найбільш сприятливий для них період. Визначено, що основною метою дошкільного навчання іноземних мов є формування у дитини уявлення про іноземну мову як про засіб спілкування, а також розвиток елементарних навичок іншомовної комунікації. Визначено основні тенденції навчання дошкільників іноземної мови загалом, двомовної комунікації зокрема на сучасному етапі.
В статье рассматривается проблема обучения дошкольников двуязычной коммуникации. На основе теоретического анализа работ зарубежных и отечественных ученых доказано, что изучение иностранных языков в раннем возрасте направлено на речевое развитие детей дошкольного возраста в наиболее благоприятный для них период. Определено, что основной целью дошкольного обучения иностранным языкам является формирование у ребенка представления об иностранном языке как о средстве общения, а также развитие элементарных навыков иноязычной коммуникации. Определены основные тенденции обучения дошкольников иностранному языку в целом, двуязычной коммуникации в частности на современном этапе.
The article deals with the problem of teaching preschoolers of bilingual communication. Bilingualism is a real social and linguistic situation, the essence of which lies in the coexistence and interaction of the two languages within one language collective. Compulsory education of preschool children in a foreign language is not provided for by programs and the Basic component of preschool education in Ukraine and refers to the variable component. But, on the basis of a theoretical analysis of the works of foreign and domestic scientists it has been proved that the study of foreign languages at early age is aimed at speech development of preschool children in the most favorable period for them. The goal of teaching elementary bilingual communication of a preschool child is to contribute to the timely development of the child, enriching him/her intellectual, emotional, moral, volitional sphere. The developmental, and educational goals of teaching preschoolers foreign language take priority over the practical goal, and not vice versa. The process of teaching English should be a means of socialization of a child, helping to reveal his/her personal potential, taking into account individual characteristics. The main tasks of teaching children of preschool age bilingual communication have been defined in the article. It has been determined that the main goal of preschool education for foreign languages is to form a child’s understanding of a foreign language as a means of communication, as well as the development of elementary skills in foreign-language communication. Language is assimilated through the personal activity of children in the process of studying it. The importance of using the native language in classes has been proved, since gaming activities are organized, the tasks, ways of their performance are explained in the native language. Mastering a child’s native language is an important condition for teaching a foreign language. The main tendencies of teaching preschool children a foreign language in general, bilingual communication in particular at the present stage have been determined.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21761
Appears in Collections:Випуск 30 (40)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kaminska.pdf299.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.