DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 30 (40) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21758
Title: Специфіка процесів старіння, емоційного інтелекту та стану здоров’я вчителів різних спеціальностей
Authors: Жáра, Г. І.
Keywords: вчителі
старіння
біологічний вік
психологічний вік
емоційний інтелект
здоров’я
професійне вигоряння
учителя
старение
биологический возраст
психологический возраст
эмоциональный интеллект
здоровье
профессиональное выгорание
teachers
ageing
biological age
psychological age
emotional intelligence
health
professional burnout
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Жáра, Г. І. Специфіка процесів старіння, емоційного інтелекту та стану здоров’я вчителів різних спеціальностей / Г. І. Жáра // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 110-115.
Abstract: У статті розглянуто особливості темпів старіння учителів та їх зв’язки з рівнем емоційного інтелекту і ступенем професійного вигоряння. Найвищі темпи старіння за біологічним віком мають учителі-філологи, уповільнений – учителі фізичної культури. За психологічним віком усі вчителі мають прискорені темпи старіння. Вчителі трудового навчання та початкових класів мають нижчі темпи старіння і найнижчі рівні професійного вигоряння, а вчителі іноземної мови, зарубіжної літератури, хімії та географії – найвищі рівні вигоряння і прискорені темпи психологічного старіння. Доведено, що можна здійснювати вплив на темпи старіння вчителів, їх стан здоров’я і рівень вигоряння шляхом розвитку емоційного інтелекту, підвищення рухової активності, індивідуального консультування.
В статье рассмотрены особенности темпов старения учителей и их связи с уровнем эмоционального интеллекта и степенью профессионального выгорания. Самые высокие темпы старения по биологическому возрасту имеют учителя-филологи, замедленный – учителя физической культуры. По психологическому возрасту все учителя имеют ускоренные темпы старения. Учителя трудового обучения и начальных классов имеют более низкие темпы старения и низкие уровни профессионального выгорания, а учителя иностранного языка, зарубежной литературы, химии и географии – самые высокие уровни выгорания и ускоренные темпы психологического старения. Доказано, что можно оказывать влияние на темпы старения учителей, их состояние здоровья и уровень выгорания путем развития эмоционального интеллекта, повышения двигательной активности, индивидуального консультирования.
The article deals with the peculiarities of biological and psychological ageing rate of teachers of different specialties and their correlations with the levels of emotional intelligence (EI) and professional burnout. The teachers of philology specialties have the highest biological ageing rates. Physical culture teachers have a slowed rate of biological ageing due to sufficient motor activity. All the teachers have the accelerated psychological ageing rates, the smallest of which have the teachers of physical culture, labor training and artistic specialties (drawing, music). Teachers of labor training and elementary school teachers have lower rates of ageing and at the same time the lowest levels of professional burnout. Foreign language, foreign literature, chemistry and geography teachers have the highest levels of burnout and accelerated psychological ageing rate. It is proved that it is possible to implement the psychological, pedagogical and psycho-valeological influence on the biological and psychological ageing rates of teachers of various subjects, on their health status and the level of burnout, taking into account the revealed features, through the developing of EI, increasing of motor activity, individual psycho-valeological counseling. With the increasing of teachers' passport-age, it is necessary to apply technologies that will help to increase the EI and at the same time reduce the biological and psychological age. Technologies that are associated with motor activity and contribute to the reduction of biological age will also contribute to reducing the psychological age. Particular attention should be paid to the development of health-preservative technologies for teachers of philological specialties, which have the highest rates of both biological and psychological aging. For the teachers of physical culture it is necessary to provide exercises and methods for balancing the rate of psychological ageing. Given the particularities of the relationship between the level of EI and the level of professional burnout of teachers, the most effective will be the preventive and corrective health protective impact on teachers with an average level of burnout, which are the majority. For teachers with high and extremely high levels of burnout, it is necessary to foresee not only technologies for the development of the EI, but also comprehensive counseling on the issues of rethinking the value of their own achievements, the development of professional motivation, creative self-realization, individual selection of a health program.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21758
Appears in Collections:Випуск 30 (40)
Випуск 30 (40)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zhara.pdf520.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.