DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 30 (40) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21750
Title: Якісне сприйняття музичної інформації студентами-піаністами як основа її запам’ятовування в процесі підготовки до прилюдних виступів
Authors: Юник, Д. Г.
Юник, Т. І.
Keywords: сприйняття
запам’ятовування
музична інформація
ознаки стимулів
студенти-піаністи
сценічні виступи
восприятие
запоминание
музыкальная информация
признаки стимулов
студенты-пианисты
сценические выступления
perception
remembering
musical information
characteristics of the stimulus
students-pianists
stage performances
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Юник, Д. Г. Якісне сприйняття музичної інформації студентами-піаністами як основа її запам’ятовування в процесі підготовки до прилюдних виступів / Д. Г. Юник, Т. І. Юник // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 89-93.
Abstract: У статті висвітлено психологічні механізми сприймання музичної інформації студентами-піаністами, яке забезпечує подальше її запам’ятовування у процесі їх підготовки до прилюдних виступів. Обґрунтовано потребу в якісному розпізнанні глобальних та локальних ознак стимулів текстових і виконавських компонентів музичних творів, що впливають на зорові, слухові й дотикові рецептори студентів-піаністів. Доведено, що розпізнання ознак стимулів музичної інформації – це розгорнутий в часі процес, тривалість якого залежить від кількості одночасного їх сприймання і легкості диференціювання.
В статье освещены психологические механизмы восприятия музыкальной информации студентами-пианистами, которые обеспечивают ее дальнейшее запоминание в процессе их подготовки к публичным выступлениям. Обосновано потребность в качественном распознавании глобальных и локальных обозначений стимулов текстовых и исполнительских компонентов музыкальных произведений, которые воздействуют на зрительные, слуховые и тактильные рецепторы студентов-пианистов. Доказано, что распознавание признаков стимулов музыкальной информации – это развернутый во времени процесс, длительность которого зависит от количества одновременного их восприятия и легкости дифференциации.
The psychological mechanisms of development of readiness of students-pianists to public performances are shown in the article. The methodology of differentiation of the indicated phenomenon into three parts – “general professional qualification”, “technical readiness” and “readiness of the concert program” – is justified. The first component directly affects the performance of the activity in emotiogenic conditions. The presence of a high level of General professional training provides them with the opportunity to escape themselves from the negative influence of irritants and immerse themselves in the creative process. Technical readiness of students-pianists often borders on virtuosity. It depends on muscular-power movements, time ratios for individual movements and their sensomotor coordination. The willingness of the concert program is defined by the degree of formation of interpretive models of piece of music. The basis of this program is not only automatization performing actions, but high-quality remembering of musical information. It’s proved the thesis that musical the achievement of high quality of remembering of musical information is possible only in case of rapid and accurate determination of the signs of its incentives. The identification of the signs of the incentives musical information is a detailed process in time. The smaller is the characteristics of the stimuli, the more time is spent on recognition. Simultaneous perception of the characteristics of the stimuli is carried out by producing a small quantity, ease of identification and differentiation. Availability of variable similarity of characteristics of the stimuli of musical information requires a sequential check of each option. The test sequence of such features is automatically generated. If the same stimuli cause different reactions from the students-pianists, the efficiency of the process of their identification may be reduced. The need for quality recognition of global and local characteristics of the stimulus of textual and performing components of pieces of musical is proven in the article.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21750
Appears in Collections:Випуск 30 (40)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yunyk D_Yunyk T.pdf285.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.