DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 30 (40) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21745
Title: Зміст методики розвитку співацького голосу у студентів педагогічних університетів засобами візуального моделювання
Authors: Ся Цзін
Keywords: методи
принципи
мотиваційно-ціннісний етап
нормативно-регулятивний етап
функції
методы
принципы
мотивационно-ценностный этап
нормативно-регулятивный этап
функции
methods
principle
motivational-value stage
normative-regulatory stage
function
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Ся Цзін. Зміст методики розвитку співацького голосу у студентів педагогічних університетів засобами візуального моделювання / Ся Цзін // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 83-88.
Abstract: У статті розглядається зміст методики розвитку співацького голосу у студентів педагогічних університетів засобами візуального моделювання. Розвиваючий ефект вокального навчання засобами візуального моделювання пов'язаний з: мірою засвоєння навчально-пізнавальної інформації; організацією засвоєння прийомів візуалізації, рефлексією на конкретні образи-моделі. Методика розрахована на два взаємопов’язаних етапи педагогічної реалізації: мотиваційно-ціннісний етап – підготовчий рівень; нормативно-регулятивний етап – рівень активного використання.
В статье рассматривается содержание методики развития певческого голоса у студентов педагогических университетов средствами визуального моделирования. Развивающий эффект вокального обучения средствами визуального моделирования связанный со степенью усвоения учебно-познавательной информации; организацией усвоения приемов визуализации, рефлексией на конкретные образы-модели. Методика рассчитана на два взаимосвязанных этапа педагогической реализации: мотивационно-ценностный этап – подготовительный уровень; нормативно-регулятивный этап – уровень активного использования.
Method of development of the singing voice of pedagogical students by means of visual modeling is considered. The evolving effect of vocal training by means of visual simulation is connected with: the degree of assimilation of educational and cognitive information that reveals the content of non-verbal images-models; the organization of assimilation of visualization techniques that will ensure continuity in the formation of subjective images and sensations in the memory of the vocal apparatus, reflection on specific images-models. The method is calculated on two interrelated stages of pedagogical realization: the motivational-value stage – preparatory level; regulatory and regulatory stage - the level of active use. Each stage has methodological characteristics and solves pedagogical tasks. Motivational-value stage ~ the period of joint development of an individual visual model of visual modeling, its elements, typology of models, coding exercises for the development of certain areas of the vocal apparatus. Search and analysis of visual information which helps to determine the models that solve the technological tasks of the development of the singing voice. Tasks of individual classes for voice: to provide a semantic basis for the development of knowledge in the framework of visual simulation; to form a student's professional outlook; to optimize the forms of organization of the educational process from the point of view of implementation of visual modeling. Attention is paid to the functional meaning of visualization, which includes motivational, informational and indicative functions. The specifics of the content of the regulatory and regulatory stage are the consolidation of the habit of the implementation of the teaching task with the use of communicative visual models in the educational process. The main tasks are to supplement the operational memory of students with new models-gestures; to develop autonomy of sound-thinking thinking and creative activity of students; to form the ability to adequately read the information of gesture models, fixing them in associative and vocal-auditory memory. The main functions – developing and effective – are considered as leading to the disclosure of the inextricable unity of theory and practice.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21745
Appears in Collections:Випуск 30 (40)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sia TsZIN.pdf295.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.