DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 30 (40) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21743
Title: Організаційно-функціональні характеристики процесу формування ключових компетентостей майбутніх учителів природничих дисциплін
Authors: Соловей, Л. В.
Keywords: компетентність
ключові компетентності
вчитель природничих дисциплін
діагностика ключових компетентностей
критерії сформованості компетентностей
компетентность
ключевые компетентности
учитель естественных дисциплин
диагностика ключевых компетентностей
критерии сформированности компетентностей
competency
key competencies
teacher of natural sciences
diagnostics of key competencies
criteria of competence formation
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Соловей, Л. В. Організаційно-функціональні характеристики процесу формування ключових компетентостей майбутніх учителів природничих дисциплін / Л. В. Соловей // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 80-83.
Abstract: У статті розглядається проблема формування ключових компетентностей у майбутніх учителів природничих спеціальностей, аналіз ключових компетентностей особистості відповідно до Концепції Нової української школи: вміння спілкуватися державною та іноземною мовою, математична та інформаційно-цифрова компетентність, компетентність в природничих дисциплінах і технологіях, уміння навчатися протягом життя, підприємливість, соціальні і громадянські компетентності, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і здорове життя. Проаналізовано та обґрунтовано основні компоненти структурно-функціональної моделі формування ключових компетентностей майбутніх учителів природничих спеціальностей. Взаємопов’язані компоненти: мотиваційно-цільовий, змістовно операційний та результативно-оціночний передбачають концептуальне обґрунтування мети та завдань моделі, методичний апарат реалізації навчально-виховного процесу, та діагностику основних критеріїв сформованості ключових компетентностей педагогів.
В статье рассматривается проблема формирования ключевых компетентностей у будущих учителей естественных специальностей, анализ ключевых компетентностей личности в соответствии с Концепцией Новой украинской школы: умение общаться государственным языком, умение общаться иностранным языком, математическая компетентность, компетентность в естественных дисциплинах и технологиях, информационно цифровая компетентность, умение учиться в течение жизни, предприимчивость, социальные и гражданские компетентности, общекультурная грамотность, экологическая грамотность и здоровая жизнь. Проанализированы и обоснованы основные компоненты структурно-функциональной модели. Взаимосвязанные компоненты: мотивационно целевой, содержательно операционный и результативно оценочный предусматривают концептуальное обоснование цели и заданий модели, методический аппарат реализации учебно-воспитательного процесса, и диагностику основных критериев ключевых компетентностей педагогов.
Modern reforms in the System of Education of Ukraine, the requirements presented to the process of teacher professional development, require the search for the latest, alternative approaches, methods and tools for the formation of students’ key competencies. According to the Concept of New Ukrainian School the key competencies of the person are defined as follows: the ability to communicate in the state language, the knowledge of foreign languages, mathematical literacy, competence in natural sciences and technologies, information and digital competence, life skills, social and civil competencies, entrepreneurship, general cultural literacy, ecological literacy and the ability to lead healthy life. The proposed model of the future natural science teachers’ key competencies formation process includes three organically related components: motivation-target component to substantiate the purpose and outline the main tasks with the help of principles and scientific approaches to the formation of key competencies of the teacher; operation content analysis for the actual content-methodological ensuring of the process of natural sciences students’ key competencies formation; evaluative research analysis for research and evaluation of the following criteria for the formation of key competences of future teachers of natural sciences such as axiological, cognitive and activity-based. The development and implementation of a competency-based organizational-functional model is carried out in the process of professional disciplines studying and through the introduction of a special course.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21743
Appears in Collections:Випуск 30 (40)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Solovey.pdf273.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.