DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 30 (40) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21740
Title: Результати експерименту з формування готовності майбутніх викладачів іноземної мови до моніторингової діяльності
Authors: Рожелюк, І. Я.
Keywords: освітній моніторинг
моніторингова діяльність
готовність до моніторингової діяльності
майбутні викладачі іноземної мови
критеріально-рівневий підход
діагностичні зрізи
мониторинг в образовании
мониторинговоя деятельность
готовность к мониторинговой деятельности
будущие преподаватели иностранного языка
критериально-уровневый подход
диагностические срезы
educational monitoring
monitoring activities
readiness for monitoring activities
future teachers of a foreign language
criterion-level approach
diagnostic assessment
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Рожелюк, І. Я. Результати експерименту з формування готовності майбутніх викладачів іноземної мови до моніторингової діяльності / І. Я. Рожелюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 64-68.
Abstract: Стаття присвячена висвітленню результатів педагогічного дослідження з формування готовності майбутніх викладачів іноземної мови до моніторингової діяльності як активних учасників, організаторів й сучасних менеджерів іншомовної освіти. З врахуванням провідних принципів, функцій і методів освітнього моніторингу, а також специфіки педагогічної діяльності викладача іноземної мови, сформульовано авторське визначення феномена його готовності до моніторингової діяльності, зокрема, здатного до здійснення моніторингу якості власної професійно-педагогічної діяльності та адекватного виміру й оцінювання якості академічних досягнень учнів. На підставі використання засобів критеріально-рівневого підходу проаналізовано результати діагностичних зрізів, отримані по закінченні майбутніми викладачами іноземної мови бакалаврського й магістерського рівнів освіти.
Статья отражает результаты педагогического исследования по формированию готовности будущего учителя иностранного языка к мониторинговой деятельности как активного участника, организатора и менеджера школьного иноязычного образования. С учетом принципов, функций и методов мониторинга в образовании, а также специфики педагогической деятельности преподавателя иностранного языка, сформулировано авторское определение его готовности к мониторинговой деятельности, в частности, способного к осуществлению функций мониторинга качества своей педагогической деятельности и измерению качества академической успешности учащихся. На основе использования средств критериально-уровневого подхода проанализированы результаты диагностических срезов, полученные по окончанию будущими преподавателями иностранного языка бакалаврского и магистерского уровней образования.
The Article is devoted to the coverage of the results of the pedagogical research of formation of readiness of future teachers of a foreign language for monitoring activities as active participants, organizers and modern managers of foreign language education. Taking into account the leading principles functions and methods of educational monitoring, as well as specifics of pedagogical activities of a teacher of a foreign language we have formulated the author’s definition of the phenomenon of his/her readiness for monitoring activities, in particular, ability to conduct monitoring as own professional and pedagogical activities and adequate measurement and evaluation of quality of academic achievements of pupils. Based on the use of methods of criterion-level approach we have analyzed the results of diagnostic assessment received after the teachers of a foreign language have got their Bachelor’s and Master’s degrees. Within the framework of the subject of the study, the readiness for monitoring activities is construed as the professionally important new formation of the personality of the teacher of a foreign language, based on the ability to plan, conduct, correct and summarize the results of educational measurements, with the forecasting of the prospects for further monitoring research, by integrating the relevant psychological and pedagogical, as well as mathematical and statistical knowledge, practical skills and experience in pedagogical monitoring, reveal of humanitarian values, as well as moral and ethical properties during evaluation of quality of foreign language education and personal achievements of its leading participants. We have demonstrated that the process of traditional organization of professional and pedagogical training that steadily decreases year over year, does not contain proper informational and content, as well as methodical support with regard to formation of readiness for monitoring activities in future teachers. Due to this fact, in the context of traditional learning, readiness for monitoring activities is mostly formed in them at low (46%) and average (79%) levels, and there is a quarter of people (25%), in which the components of the above-mentioned phenomenon are only on the stage of formation.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21740
Appears in Collections:Випуск 30 (40)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rozheliuk.pdf284.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.