DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 30 (40) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21737
Title: Педагогічні умови підготовки майбутніх економістів до здорового способу життя засобами спортивно-масової роботи
Authors: Онищук, С. О.
Keywords: майбутній економіст
фізичне виховання
студентська молодь
спортивно-масова робота
будущий экономист
физическое воспитание
студенческая молодежь
спортивно-массовая работа
future economist
physical education
student young people
sportivno-massovaya work
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Онищук, С. О. Педагогічні умови підготовки майбутніх економістів до здорового способу життя засобами спортивно-масової роботи / С. О. Онищук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 59-64.
Abstract: У статті розкрито сучасний стан фізичного здоров’я майбутніх економістів. Визначено педагогічні умови підготовки майбутніх економістів до здорового способу життя студентів в процесі навчання засобами спортивно-масової роботи у вищих закладах освіти, які за станом здоров’я належать до загальної медичної групи. Підвищення рухової активності на заняттях з фізичного виховання та відвідування спортивних секцій, полягає в активному залученні студентів загальної медичної групи до навчальної діяльності, формуванні різноманітних рухових умінь та навичок з різних видів фізкультурно-оздоровчої діяльності на основі врахування потенційних можливостей власного організму, що подалі сприятиме зміцненню власного здоров’я, та володіти навиками його збереження.
В статье раскрыто современное состояние физического здоровья будущих экономистов. Определены педагогические условия подготовки будущих экономистов к здоровому образу жизни студентов в процессе учебы средствами спортивно-массовой работы в высших заведениях образования, которые по состоянию здоровья принадлежат к общей медицинской группе. Повышение двигательной активности на занятиях по физическому воспитанию и посещение спортивных секций, заключается в активном привлечении студентов общей медицинской группы в учебной деятельности, формировании различных двигательных умений и навыков по различным видам физкультурно-оздоровительной деятельности на основе учета потенциальных возможностей собственного организма, что в дальнейшем будет способствовать укреплению собственного здоровья, и владеть навыками его сохранения. Современные научные исследования влияния на здоровье будущих экономистов системных средств физического воспитания и спорта, приобщение к здоровому образу жизни, говорят о том, что сегодня это почти одно из важнейших направлений, которое целесообразно и кардинально решает вопросы улучшения здоровья. Возможность физического воспитания и различных видов спорта на укрепление здоровья и коррекции телосложения и осанки, повышение общей работоспособности, психической устойчивости очень большие. Принципы и определенные правила здорового образа жизни являются универсальными и подходят всем, но каждый воплощает их в свою жизнь в зависимости от многих обстоятельств. Например, образ жизни будущего экономиста, как и человека зависит от того, где он живет – в городе или в селе, люди живут в селе, больше занимаются физической работой и имеют определенные физические нагрузки в целом, дышат чистым воздухом, могут закаляться и ходить босиком, и тому подобное. А люди, которые живут в городе имеют меньшую физическую нагрузку, но они могут заниматься физической культурой в спортивных центрах, парках, на уличных спортивных площадках, тренажерных залах и т.д. Только разговорами и запретами трудно достичь желаемого результата, лучший способ – интерес молодежи в этом туристические путешествия, походы, ходьба, велосипедные и горно лыжные прогулки, плавание и др. Физические нагрузки легко дозировать, так будущему экономисту нужно с заинтересованностью относиться к процессу обучения в высших учебных заведениях, потому что в них можно на всю оставшуюся жизнь изучить и определить и выбрать свой здоровый образ жизни. Мы считаем, что своевременное слово о здоровом образе жизни – хороший вклад в будущее нашей нации. Знания по данной теме помогут будущему экономисту сохранить и улучшить свое здоровье, быть активными строителями нового общества, в котором общечеловеческие ценности будут приоритетными, а быть здоровым в общем не только физически будет нормой и целью лучшей и долгой жизни.
The modern state of physical health of future economists is exposed in the article. The pedagogical terms of preparation of future economists are certain to the healthy way of life of students in the process of studies by facilities of sportivno-massovoy work in higher establishments educations which on the state a health belong to the general medical group. The relevance of the research on the problems of health espiriualidad competence formation of future specialists of international trade due to the needs of society in the formation of such students who have a high level of intelligence, spirituality, creativity, physical and mental health, that is essential for future specialists in international trade. The main objectives of the National strategy of education development in Ukraine for the period up to 2021, approved by the decree of the President of Ukraine of June 25, 2013, No. 344-2013 are the following: the necessity of creating a safe educational environment that will provide an integrated approach to the formation of all healthcomponents of children and young people. Therefore the main item today is the issue of developing health espiriualidad competence in higher education of all establishments in the process of sports-mass work, that will provide the participants of the educational process with comfort, satisfaction of basic needs, preservation and strengthening of health. In the European strategy "Health and development of children and adolescents" (2005) the theoretical approaches are speciticd and identifies the main priorities of practical activities to promote the health of children and young people are determihed. The main purpose of this strategy is the creation of conditions which enable students fully realize their potential in the field of health, namely, providing young people with the opportunity to live in a safe and friendly environment, to obtain reliable information about health and physical development, to implement health education, programs to develop organizational structures that promote health improvement. Increase of motive activity on employments on physical education and visit of sporting sections, consists in the active bringing in of students of general medical group in educational activity, forming of different motive abilities and skills on the different types of athletic-health activity on the basis of account of potential possibilities of own organism, a little rather instrumental in strengthening of own health, and to possess skills of his maintainance. Modern scientific researches of influence of on a health future economists of system facilities of physical education and sport, attaching, to the healthy way of life talk that it is almost one of major directions today, which expediently and cardinally decides the questions of improvement of health. Possibility of physical education and different types of sport on strengthening of health and correction of build and carriage, increase of general capacity, to psychical stability very large. Principles and certain rules of a healthy lifestyle are universal and suitable for everyone, but each person embodies them in his life, depending on many circumstances. For example, the way of life of the future economist, as well as the person depends on where he lives - in the city or in the village, people live in the village, do more physical work and have certain physical activities in general, breathe clean air, can physical culture in sports centers, parks, on street sports grounds, gyms, etc. Only with conversations and bans it is difficult to achieve the desired result, the best way is for the youth to interest in it. Tourist trips, hiking, walking, biking and mountain skiing, swimming, etc. Physical loads are easy to dose, so the future the economist needs to be interested in the process of studying in higher education institutions with interest, because in them you can study and determine and choose your healthy lifestyle for the rest of your life. We believe that a timely word about a healthy lifestyle is a good contribution to the future of our nation. Knowledge on this topic will help the future economist to preserve and improve his health, to be active builders of a new society in which universal values will be priority, and being healthy in general will not only be physically the norm and the goal of a better and longer life. A healthy lifestyle is a determining factor in the preservation and strengthening of young people’s health in modem conditions. Establishing a system of maintaining a healthy lifestyle is a real way to protect its health. A healthy person is of great value to the state because it is able to work more efficiently, and therefore to raise the economy. To enrich the society, to ensure its national security. The only radical way to solve the problem is to radically rebuild our views on the causes and consequences of not health, but the formation of a healthy lifestyle. And this can only be achieved through the restructuring of the educational system and the education of young people, the acquisition of knowledge that allows it to carry out harmonious development in accordance with the present conditions.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21737
Appears in Collections:Випуск 30 (40)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Onischuk.pdf290.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.