DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 30 (40) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21736
Title: Особливості і компоненти евристичної освіти у професійній підготовці майбутнього педагога
Authors: Лазарєв, М. О.
Лазарєва, О. М.
Keywords: майбутній педагог
професійна самореалізація
евристична освіта
освітні продукти
професійно-творчі якості
лекції прямої дії
будущий педагог
профессиональная самореализация
эвристическое образование
образовательные продукты
профессионально-творческие качества
лекции прямого действия
future teacher
professional self-realization
heuristic education
educational products
professional-creative qualities
lectures of direct action
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Лазарєв, М. О. Особливості і компоненти евристичної освіти у професійній підготовці майбутнього педагога / М. О. Лазарєв, О. М. Лазарєва // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 53-59.
Abstract: Провідна мета університетської підготовки майбутнього педагога авторами розглядається як створення необхідних соціально-педагогічних умов для його успішної професійної самореалізації. Запропоновано нову класифікацію видів евристичної діяльності у відповідності з різними рівнями прояву творчого потенціалу освітніх суб’єктів. Означені види формують і відповідні професійно-творчі якості майбутнього фахівця в середовищі суттєво модернізованих основних компонентів евристичної освіти. Серед них виокремлено лекції прямої дії, захист на практичних заняттях створених освітніх продуктів, організацію педагогічної практики як проектно-дослідницьких студій учителів-майстрів і майбутніх педагогів з виходом спільної професійно-творчої продукції на конкурси, олімпіади, виставки і конференції.
Основная цель университетской подготовки будущего педагога авторами рассматривается как создание необходимых социально-педагогических условий для его успешной профессиональной самореализации. Предложена новая классификация видов эвристической деятельности в соответствии с различными уровнями проявления творческого потенциала образовательных субъектов. Указанные виды формируют и соответствующие профессионально-творческие качества будущего специалиста в среде существенно модернизированных основных компонентов эвристического образования. Среди них выделены лекции прямого действия, защита на практических занятиях созданных образовательных продуктов, организация педагогической практики как проектно-исследовательских студий учителей-мастеров и будущих педагогов с выходом совместной профессионально-творческой продукции на конкурсы, олимпиады, выставки и конференции.
The article according to the requirements of the National doctrine of education in Ukraine, the purpose of university training of future teachers is viewed as providing necessary social and educational conditions for their successful personal and professional fulfillment, ie the formation of spiritual and professional maturity, motivational readiness and procedural and technological ability to create socially significant original educational products in different types and situations of educational and research activity. Realization of this goal is possible only in case of applying of innovative educational models and technologies in higher education, including the system of heuristic education, which is clearly agreed with the educational purpose of the country and specifies the process of self-realization as the establishment of professional and creative qualities of future teachers, essential for establishing students’ educational products, the quantity and quality of which objectively reveal the progress of self-realization. Informative and creative independence, freedom of choice and individual educational trajectory of educational products combined with ongoing dialogue interaction of students at all stages of education and various activities is another indispensable feature of heuristic education. In recent studies, the authors suggest a new classification and characteristics of types of heuristic activities according to different levels of manifestation of educational subjects’ creative potential. In particular, the following types of heuristic activity (for the growing tendency of creative potential) are identified as heuristic-searching, heuristic-transformative, constructive, creative activities. These types form corresponding heuristic levels of thinking and practical activity of future teachers in the surrounding of significantly modernized core components of heuristic professional education. Thus, traditional lectures are replaced by the lectures of direct action (by methods of B. Korotyayev and M. Lazarev), which trend to profound reading and comprehension of text provided in advance, students’ presentations of basic ideas and conclusions of theoretical material. Practical classes are devoted mainly to defense of students’ important projects, other educational products and their critical analysis; teaching practice gradually turns into experienced teachers and future teachers’ design-research studies with access of common educational products to contests, competitions, exhibitions and conferences.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21736
Appears in Collections:Випуск 30 (40)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lazarev_Lazareva.pdf315.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.