У статті здійснено теоретичний аналіз та узагальнено практичний досвід формування професійних компетенцій майбутніх учителів фізичної культури під час упровадження змішаного курсу "Інноваційні технології у фізичній культурі і спорті" за освітньо-професійною програмою підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти предметної спеціалізації 014.11 Середня освіта (фізична культура). Встановлено, що змішане навчання як метод, модель і технологія містить потужний потенціал реалізації компетентнісного підходу у процесі професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури.
В статье представлен теоретический анализ и обобщён практический опыт формирования профессиональных компетенций будущих учителей физической культуры в процессе внедрения смешанного курса "Инновационные технологии в физической культуре и спорте" образовательно-профессиональной программы подготовки специалистов второго (магистерского) уровня высшего образования предметной специализации 014.11 Среднее образование (физическая культура). Установлено, что смешанное обучение как метод, модель и технология имеет мощный потенциал реализации компетентностного подхода в процессе профессиональной подготовки будущих учителей физической культуры.
The article focuses on the all-embracing theoretical analysis and practical experience summing up of professional competences of the future physical culture teachers during the "Innovation technologies in physical culture and sport" mixed course application according to the specialists’ educational-professional training program of the second (master’s) higher education level with the 014.11 Secondary education (physical culture) subject specialization. The chosen basis turned to be a flexible model, in which the significant part of the course is being studied by students online (in classrooms or outside the university, at home, in particular). During the training they likewise control time, place, subjects, and the succession of tasks to accomplish. It is a fact the training is held within integrated teaching system with the help of computer-based course on the Moodle-platform. This integrated course, however, was founded to maintain computer-based support of the training process, therefore it allows providing the latter in classrooms as well as outside. It was successfully ascertained the usage of information-communication technologies deepened students’ educational material comprehension and opened the further perspective of developing such professionally important skills and abilities to solve educational problems, to make critical analysis, to produce substandard decisions, to communicate and establish team-interacted collaboration, to model different professional situations, and to elaborate the professional behavior strategies. The automatized control in turn guarantees teacher’s unprejudiced training evaluation, keeping up with each student’s progress in time and efficiently removing certain gaps in educational material studying. In conclusion, the blended learning tend to be a method, model, and technology. It contains a mighty potential of competence approach application during the professional training of the future physical culture teachers under conditions of classroom hours’ quantity reducing simultaneously to students’ individual-work hours’ quantity increasing.