DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 30 (40) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21734
Title: Змістові орієнтири підготовки фахівців у галузі педагогіки дозвілля у ракурсі компетентнісного підходу
Authors: Гузій, Н. В.
Тадеуш, О. М.
Keywords: педагогіка дозвілля
компетентнісний підхід
професійна компетентність
педагог-організатор культурно-дозвіллєвої діяльності та рекреації
педагогика досуга
компетентностный подход
профессиональная компетентность педагога-организатора культурно-досуговой деятельности и рекреации
out-of-study pedagogics
competence approach
professional competence
pedagogical professional as cultural leisure and recreation supervisor
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Гузій, Н. В. Змістові орієнтири підготовки фахівців у галузі педагогіки дозвілля у ракурсі компетентнісного підходу / Н. В. Гузій,О. М. Тадеуш // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 38-45.
Abstract: У статті висвітлено досвід проектування змістових орієнтирів підготовки фахівців у галузі педагогіки дозвілля у ракурсі компетентнісного підходу. Визначено та обгрунтовано систему загальних, спеціальних (фахових) програмних компетентностей нової оригінальної освітньо-професійної програми підготовки бакалавра "Педагогіка дозвілля" за спеціальністю: 011 Освітні, педагогічні науки, галузі знань: 01 Освіта/Педагогіка. Виявлено, що означені компетентності у співвідношенні із базовими видами професійної діяльності майбутніх педагогічних працівників культурного просвітництва характеризуються специфічними інтегративно-функціональними спектрами компетенцій (культурно-просвітницька, психолого-педагогічна, методична, комунікативна, мистецька, організаційна, дослідницька, проектна), сукупність яких, утворює інтегровану систему професійної компетентності педагога-організатора культурно-дозвіллєвої діяльності і рекреації.
В статье освещены содержательные ориентиры подготовки специалистов в области педагогики досуга в ракурсе компетентностного подхода. Определена и обоснована система общих, специальных (профессиональных) программных компетентностей новой оригинальной образовательно-профессиональной программы подготовки бакалавра "Педагогика досуга" по специальности: 011 Образовательные, педагогические науки, отрасли знаний: 01 Образование / Педагогика. Выявлено, что указанные компетентности в соотношении с базовыми видами профессиональной деятельности будущих педагогов культурного просвещения характеризуются специфическими интегративно-функциональными спектрами компетенций (культурно-просветительская, психолого-педагогическая, методическая, коммуникативная, художественная, организационная, исследовательская, проектная) совокупность которых, образует интегрированную систему профессиональной компетентности педагога-организатора культурно-досуговой деятельности и рекреации.
The article presents the content focus of out-of – study (leisure) pedagogic professionals education in the competence aspect. The results of research of scientific and methodical works, best pedagogical practices in the sphere of cultural entertainment and recreation, latest government regulations for universities as well as implementation of key elements of competence method being the leading instrument for contemporary transformation processes in education were used for definition and presentation of the system of general and specific (field) lists of competences for the new original educational program for barchlor’ level named "Out-of-study (leisure) pedagogics" of the specialization: 011, Education, Pedagogical Sciences, area of knowledges: 01 Education/Pedagogics. It has been detected, that the specific competences in cooperation with basic types of professional activities of future pedagogical professionals in the area of cultural education contain the scope of original cumulative and functional competences, namely: cultural and informative, phychological and pedagogical, methodical, communicational, artistic, management, research and project-oriented. The article points out that the integrity of verified cumulative and functional sets of competences establish the complex system of professional competence of pedagogical professional-supervisor of cultural leisure and recreation activities, being the special professional and individual mix that stimulates the efficient pedagogical activities for cultural leisure and recreation, promotes the performance of cultural and informational projects, enables the intensive application of artistic and creative types and methods of education and training for pedagogically supervised leisure activities.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21734
Appears in Collections:Випуск 30 (40)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Guzii_Tadeush.pdf341.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.