У статті розглядається проблема формування дослідницької компетентності майбутнього учителя фізичної культури в контексті модернізації сучасної професійної освіти. Проаналізовано вітчизняний та світовий досвід формування означеної компетентності. Розроблено робочу дефініцію поняття "дослідницька компетентність майбутнього учителя фізичної культури". Визначено складники (аксіологічний, когнітивний, діяльнісний, професійно-рефлексивний) та функції (світоглядна, мотиваційно-ціннісна, інформаційно-комунікативна, професійно-адаптативна, здоров’язберігальна, творчо-продуктивна) дослідницької компетентності майбутнього учителя фізичної культури.
В статье рассматривается проблема формирования исследовательской компетентности будущего учителя физической культуры в контексте модернизации современного профессионального образования. Проанализированы отечественный и мировой опыт формирования указанной компетентности. Разработана рабочая дефиниция понятия "исследовательская компетентность будущего учителя физической культуры". Определены составляющие (аксиологический, когнитивный, деятельностный, профессионально-рефлексивный) и функции (мировоззренческая, мотивационно-ценностная, информационно-коммуникативная, профессионально-адаптативная, здоровьесохраняющая, творчески-продуктивная) исследовательской компетентности будущего учителя физической культуры.
The article deals with the problem of the research competence developing of the future teacher of Physical Education in the context of modern professional education modernization. The structural-functional analysis of the process of the future Physical Education teachers training led to the conclusion on the low efficiency of the traditional type of education because of the informative and dogmatic principle dominance in the process of professionally oriented disciplines studying. The criterion for assessing the quality of education is professional competence – the integral characteristic of a specialist that determines his /her ability to solve problems arising in professional activities. The national and world experience in the field of this competence development had been analyzed. The working definition of the concept "research competence of the future teacher of Physical Education" had been represented. The research competence of the future teacher of Physical Education is a coherent, integral quality of the individual that combines knowledge, skills, research experience in the field of Physical Education, values and attitudes, personality characteristics of the researcher, manifested in the readiness and ability to form a healthcare-saving educational environment. It was stated that the future teachers of Physical Education need to develop the characteristics that reveal the essence of the research competence: – awareness of the nature of scientific research activities as a creative, aimed not only on analysis, processing of information, but also on its creation process, the search for non-standard solutions. General scientific and subject knowledge, creative potential, ability to adopt original decisions, mastering of the methodology of scientific research and modern research technologies are vital for future teacher of Physical Education as well. The constituents (axiological, cognitive, activity-based, professional-reflexive) and functions (world-view, motivational value, information-communicative, professionally-adaptive, health-saving, creative-productive) of the research competence of the future teacher of Physical Education were determined.