Статтю присвячено проблемі формування методичної компетентності майбутніх викладачів англійської мови як непрофільної дисципліни. Здійснено порівняльний аналіз цільового, результативного, змістового, ресурсного й процесуального аспектів іншомовного освітнього середовища лінгвістичних і нелінгвістичних закладів вищої освіти. На підставі отриманих результатів виокремлено особливості гностичного, проектувального, самоосвітнього, соціального, адаптувального й організаційного складників професійної діяльності викладача англійської мови для нелінгвістичних спеціальностей.
Статья посвящена проблеме формирования методической компетентности будущих преподавателей английского языка как непрофильной дисциплины. Проведен сравнительный анализ целевого, результативного, содержательного, ресурсного и процессуального аспектов иноязычной образовательной среды лингвистических и нелингвистических специальностей. В результате выделены особенности гностического, проектировочного, самообразовательного, социального, адаптационного и организационного компонентов профессиональной деятельности преподавателя английского языка для нелингвистических специальностей.
The article deals with the problem of forming future EFL for nonmajors teachers’ methodological competence. Main aspects
(aim, result, content, resources and technologies) of the EFL for majors and nonmajors educational environments have been compared. On the basis of the analysis peculiarities of the professional activity of EFL for nonmajors teachers have been singled out. They concern such components of their professional activity as research, planning, self-education, collaboration, adaptation, and organizing. Research and planning include students’ educational and occupational needs investigation, specialist discourse analysis, teaching aim clarification, teaching content specification and selection, and course/syllabus design. Self-education presupposes acquiring the basics of the students’ major, studying the language of the subject, becoming an inquiring student of the subject area. Collaboration includes cooperation with students, readiness to be corrected by them when a solecism in the subject is made by the teacher and collaboration with a teacher of the students’ major while designing the course and in team teaching. Adaptation deals with teaching materials selecting, adapting and developing. Organizing focuses on the usage of such teaching technologies as content and language integrated learning (CLIL), content-based instruction (CBI), foreign language learning through immersion, computer-assisted learning, blended learning etc. Ability to teach effectively in the groups with a heterogeneous input level of students’ intercultural communicative competence, low motivation to mastering a foreign language is also required. The teacher is to play the role of a facilitator being aware of the students’ psychophysiological characteristics which are often different from his/hers in terms of information perception and recycling. The mentioned peculiarities are to be taken into consideration while designing the structure of the EFL for nonmajors teacher’s methodological competence.